Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Naturvetenskapens språk och didaktik
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: The Language and Didactics of Natural Sciences
Kurskod
NO721B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-09
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska sätta sig in i hur vi får våra basbehov mat, vatten och energi tillgodosedda och att både tillgång på och avfall från dessa måste problematiseras och lösas för ett hållbart samhälle. Studenterna ska också arbeta med tekniska konstruktioner i detta sammanhang.
Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om språk, kultur och identitet. Studenterna ska sätta sig in i tänkandet kring innehålls- och språkintegrerat lärande, inklusive förhållandet mellan språk och kunskapsutveckling. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska lära sig grunderna i läromedelsanalys, fördjupa sin förståelse av bedömningens funktion att stödja elevers språk- och kunskapsutveckling samt utveckla sin förmåga att använda bedömning som del av sin undervisning och elevers lärande i ett F-3-perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar kultur ur ett brett perspektiv, där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument.
Andra fokus gäller innehålls- och språkintegrerat arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett F-3- perspektiv varvid särskild vikt läggs vid förutsättningar för lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Kursen behandlar vidare dels utvärdering av läromedel, dels bedömning som en del av undervisningen och som en förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling.
Kursens ämnesinnehåll utgår från inflödet av mat, vatten och energi till en skola, samt hur skolans utflöde från dessa ser ut och tar vägen. Innehållet studeras i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle. Enkla tekniska konstruktioner görs och dokumenteras samt kopplas till teknikhistoria. Ämnesdidaktiska frågor behandlas i sitt sammanhang.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- undersöka och analysera in- och utflöden av vatten, mat och energi i en skola och diskutera dessa i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle
- göra enkla tekniska konstruktioner och dokumentera processen från idé till produkt
- kunna bedöma och analysera elevtexter/arbeten utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- i ett skriftligt omdöme kunna sammanställa, synliggöra och kommunicera elevens kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- kunna analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
- kunna redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett först- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i det egna undervisningsämnet kan organiseras för att främja elevernas lärande
- kunna redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt kunna exemplifiera hur olika slags texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- kunna reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning
- kunna värdera och kritiskt granska läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studiebesök, laborationer, visualiseringar, konstruktioner av modeller, gruppövningar och seminarier på plats eller över kursens digitala plattform.
Bedömningsformer
Studenterna examineras enligt två provkoder där en omfattas av 10 hp och den andra av 5 hp.
Prov 1: Teknisk konstruktion och bedömning 5 hp (Tecnical construction and assessment, 5 credits)
Mål två, tre, fyra och fem examineras genom att studenten gör en konstruktion och dokumenterar processen från idé till produkt i en digital produktion. I examinationen ingår också att studenten bedömer en kurskamrats arbete utifrån kunskapskrav kopplade till Lgr11.
Prov 2: Presentation (Presentation) samt Learning study (Learning study), 10 hp
Mål ett examineras genom en presentation av undersökning och analys av en skolas hantering av mat, vatten och energi.
Mål sex, sju, åtta och nio examineras genom Learning study i par/grupp, följt av enskild skriftlig analys.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att få VG i betyg på hel kurs krävs VG på båda delkurserna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). //Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6.// Malmö: Gleerups. (190 s)
Gibbons, Pauline (2007). Stärk språket, stärk lärandet. Göteborg: Hallgren & Fallgren (208 s)
Grimvall, Göran (2013). //Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår//. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Harlen Wynne(2007). Teaching, learning and assessing science 5-12. London: Sage Publications (243s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar för hållbar utveckling och lärande. Malmö (43s)
Jönsson, Anders (2011). //Lärande bedömning//. Malmö: Gleerups. (I urval ca 50 s.)
Lundahl, Christian (2011). //Bedömning för lärande//. Stockholm: Norstedts. (208 sid.)
Maunala, Tuula; Magnusson Joakim; Echevarria, Christina (2011). Learning study, undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur (201 s.)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (2008) //Exploring Talk in School. Kapitel 1, 4, 8 och 10// (100 s.)
Sandström, Maria (2007). Vatten ut och in. Lärarhögskolan i Malmö (75 s)
Skolverket: //Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftiga individuella utvecklingsplanen//. (2012) (24 s.) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2811 //
Skolverket: (20 12) Greppa språket - ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet// (134 s) http://www.skolverket.se
Skolverket (2006) //I enlighet med skolans värdegrund?// (66 s)
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1659 //
Skolverket (2012) Kommentarmaterial till kunskapskrav i respektive ämne// (ca 40 s) //
http:www.skolverket.se/forskola-och-skola/grundskoleutbildning/stodmaterial/kommentarmaterial-till-kunskapskraven-1.176463
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.