Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: kemi och biologi
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Chemistry and Biology
Kurskod
NO239B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-12-20
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap samt ämnesdidaktisk kompetens med fokus på kemi och biologi relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Innehåll
I kursen behandlas naturvetenskapens karaktär och varför no ska undervisas i grundskolan. Kopplat till naturvetenskapens karaktär tas också upp sökning och hantering av forskningslitteratur.
Vidare behandlas djurs, växters och andra organismers liv samt ekosystem och förklaring till livets utveckling.
Kursens kemiinnehåll handlar om materia med kemiska och fysikaliska omvandlingar som fasövergångar, kemiska reaktioner och löslighet samt om gaser på mikro- och energinivå och cykliska processer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera naturvetenskapens karaktär och beskriva hur man arbetar undersökande med elever på säkert sätt samt kunna argumentera för naturvetenskapens plats i skolan
- redovisa och kritiskt reflektera över informationssökning gällande forskning inom naturvetenskapens didaktik samt kunna redogöra för innehåll i den funna forskningen
- beskriva ekosystems struktur och dynamik, olika livsformers livsbetingelser samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden
- redogöra för materias uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning på mikro-, makro- och energinivå
Arbetsformer
Kursen är en kombination av distans- och campusförlagd utbildning. Den innehåller varierande arbetsformer vilka kan utgöras av lärarledda pass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer i form av exkursion och studiebesök.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination) 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld- ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag. (kap. 12-14, 89 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi: en introduktion. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. (219 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:a upplagan). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. (kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7 och 16, 62 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 300 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.