Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Mat, energi och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Food, Energy and Sustainable Development
Kurskod
NO233B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-20
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna, bland annat utifrån exemplet mat, ska fördjupa sina kunskaper vad gäller grundläggande naturvetenskapliga och tekniska begrepp och processer, samt hur man använder dessa kunskaper för att kritiskt granska information och ta ställning i miljö- och hälsofrågor. Genom kursen fördjupar studenterna särskilt sin kunskap inom områdena energi och hållbar utveckling. Kursens innehåll syftar till undervisning i fysik, kemi, biologi och teknik i årskurs 4 – 6.
Innehåll
Näringslära, samt studier av människokroppens funktion och hälsa är en del i kursen. En annan del av kursen handlar om matproduktion och avfallshantering. Viktiga miljö- och hälsofrågor lyfts fram och diskuteras, exempelvis klimatproblematiken. I kursen identifieras frågor kring energi, hållbar utveckling, energiförsörjning och i samband med dessa lokala- och globala miljöfrågor. För djup och kritisk granskning av information och hur den kommuniceras i ord, bild och text i olika medier finns dels ett moment kring energi med ett innehåll kring energiomvandlingar och energitjänster, dels ett moment kring produktlivscykler. I arbetet med egna konstruktioner fokuseras arbetet på såväl process som produktion och särskilt uppmärksammas dokumentation av skisser och bilder. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera hälsofrågor utifrån naturvetenskapliga och tekniska perspektiv, samt kritiskt granska information kring mat och hälsofrågor (1)
- utifrån tema mat beskriva och förklara materians kretslopp och energins flöde, samt de system som krävs för matproduktion och avfallshantering (2)
- förklara funktionen och sambanden mellan organsystemen i människokroppen, såväl biologiskt, kemiskt som fysikaliskt, samt relatera funktionerna till cellens struktur och funktion (3)
- förklara olika energitjänster och energiomvandlingar (4)
- identifiera och analysera intressekonflikter rörande energi- och resursfrågor samt diskutera dessa ur lokala och globala perspektiv (5)
- diskutera aktuella miljöfrågor med hjälp av naturvetenskapliga begrepp (6)
- analysera sin dokumentation utifrån egna konstruktioner där principer för hållfastighet och rörelse tillämpas (7)
- planera, genomföra och utvärdera experiment relaterat till energi och hållbar utveckling (8)
- planera, genomföra, utvärdera och analysera no- eller tekniklektion med elever i åk 4-6 (9)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, studiebesök, experiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Två examinationer ingår i kursen.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 12hp (Written examination, 12 Credits)
I detta prov examineras mål 1 till 8 genom att studenten gör en individuell skriftlig tentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och skriftlig analys, 3hp (Oral presentation and written analysis, 3 Credits)
I detta prov examineras mål 9 genom att studenten dels i grupp muntligen presenterar och redovisar en ”lesson study” som planerats, genomförts och utvärderats. Dels skriver studenten individuellt en analys över gruppens ”lesson study”.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delexaminationerna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå grundskolan naturvetenskap – forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (ca 350s i urval)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 100 s i urval)
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2007). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur.
(ca 250 s i urval)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s i urval)
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare årskurser. Lund: Studentlitteratur. (144 s)
Hasslöv, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. http://hutiskolan.se/images/stories/Dokument/Tankar_om_hallbar_utveckling_och_larande.pdf (43 s)
Helldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
(ca 100 s i urval)
Lindegren, Roger (2013). När kemin stämmer: samtal om kemiska samband. Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s i urval)
Sjukvårdsupplysningen (2012). Tema kroppen
http://www.1177.se/Skane/Tema/Kroppen/ (ca 100 s i urval)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.