Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Naturkunskap och lärande: Naturkunskap för alla
Engelsk benämning
Natural Science and Education: Science for all
Kurskod
NL231C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-11-19
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL227C Naturkunskap och lärande: Hållbart samhälle - Energi- och kemikalieanvändning (genomgången) (eller motsvarande kunskaper)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten vidareutvecklar förmågan att möta de varierande undervisningssituationer som yrket innebär. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om gentekniska tillämpningar, etiska perspektiv på genteknikens möjligheter och konsekvenser, de globala hållbarhetsmålen samt modern fysik.
Innehåll
Kursen behandlar hur undervisning i naturkunskap kan utformas inom olika gymnasieprogram. Elevers olika intressen för naturvetenskap och Agenda 2030 tas som utgångspunkt för undervisningen. Ämnesinnehållet i kursen avser genteknik, modern fysik, den historiska framväxten av och innehållet i teorier om materia och växelverkan samt hållbar utveckling kopplat till samhällsfrågor. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för gentekniska processer och möjligheter samt problematisera gentekniken utifrån etiska perspektiv
- redogöra för framväxten av den moderna fysikens teorier om materia och växelverkan
- utforma kontextanpassade undervisningsaktiviteter i hållbar utveckling för elever på högskoleförberedande program och yrkesprogram
- planera undervisning för elever på valfritt högskoleförberedande program och ett yrkesprogram samt motivera val av undervisningsformer, innehåll och bedömning
- problematisera Agenda 2030 och reflektera över relationen mellan undervisningsformer, innehåll och bedömning av elever på högskoleförberedande och yrkesprogram
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer; föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och projektarbete under handledning av lärare och med stöd av andra studenter. Även studiebesök kan förekomma.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.
Prov 2: Muntlig projektrapport och en reflekterande text (Oral Presentation of Project and Reflective Text), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4 genom muntlig redovisning av projektrapport. Lärandemål 5 examineras genom en reflekterande text.
För att erhålla betyget Väl Godkänt på hel kurs krävs betyget Väl Godkänt på båda proven
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alm, Johan. 2015. Lärandematriser. Att få eleven att förstå. Stockholm: Gotia Fortbildning. (195 s)
Bennis, Caroline. 2010. En och samma naturkunskap? En jämförande analys av två läromedel för gymnasieskolan. Tillgänglig via internet. (30 s)
Burnard, Pamela, Apelgren, Britt-Marie & Cabaroglu, Nese. (red.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st (167-179, 13 s). Rotterdam: Sense Publishers.
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Förare, Jonas (red.). (2011). Genteknik som tar skruv. Formas Fokuserar 18. Stockholm: Formas (ca 150 s) (Tillgänglig som pdf.)
Ingerman, Åke och Wickman, Per-Olof. 2015. Towards a teachers’ professional discipline: Shared responsibility for didactic models in research and practice. I Burnard, P., Apelgren, B.-M. och Cabaroglu, N. (red.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st (167-179). Rotterdam: Sense Publishers
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i Handling. En pragmatisk didaktik. Kap 1-12, 15-16, 18 och 21. Lund: Studentlitteratur (180 s)
Nordén, Birgitta (2018). Transdisciplinary teaching for sustainable development in a whole school project. Environmental Education Research, 24(5), 663-677. https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1266302
Rundgren, Carl-Johan, Eriksson, Martin, & Rundgren, Shu-Nu Chang (2016). Investigating the Intertwinement of Knowledge, Value, and Experience of Upper Secondary Students’ Argumentation Concerning Socioscientific Issues. Science & Education, 25(9), 1049–1071. https://doi.org/10.1007/s11191-016-9859-x
Sund, Per. 2016.Discerning selective traditions in science education: a qualitative study of teachers’ responses to what is important in science teaching. Cultural Studies of Science Education, 11, 387–409.
Van Der Leij, Tore, Avraamidou, Lucy, Wals, Arjen & Goedhart, Martin (2021). Supporting Secondary Students’ Morality Development in Science Education, Studies in Science
Education. https://doi.org/10.1080/03057267.2021.1944716
Wals, Arjen (2021). The Power of Transgressive Learning. In GTI Forum: “The Pedagogy of Transition”, Great Transition Initiative (May 2021). Tillgänglig via Internet. (3 s)
Artiklar, webbsidor och kopierat material (ca 200 s) kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).