Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Naturkunskap och lärande: Naturkunskap för alla
Engelsk benämning
Natural Science and Education: Science for all
Kurskod
NL226C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-09
Gäller från
2014-02-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL225C Naturkunskap och lärande: Hållbart samhälle - Energi och materia (genomgången) (eller motsvarande kunskaper)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar en grund att som blivande naturkunskapslärare möta de varierande undervisningssituationer som yrket innebär. Kursen inrymmer en möjlighet att utveckla en profilering av innehållet i naturkunskapskurserna, exempelvis genom val av tillämpningar och exempel, så att de passar olika gymnasieprogram.
Innehåll
Kursen behandlar hur undervisning i naturkunskap på gymnasiet kan utformas på flera olika sätt, med anpassning till olika gymnasieprogram. Undervisningens olika delar – planering, genomförande, bedömning och utvärdering tas upp med utgångspunkt i olika elevers intressen för naturkunskap. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner i naturkunskap till en lokal pedagogisk planering för elever på ett valfritt yrkesinriktat gymnasieprogram samt kunna formulera bedömningskriterier för innehållet
• identifiera ämnesområden där kunskaper inom naturkunskap kan utvecklas och tillämpas för elever på några olika yrkesinriktade program
• förklara naturvetenskapliga tillämpningar i anslutning till valt ämnesområde
• formulera lämpliga frågeställningar för eleverna som tydligt kan relateras till deras programval samt välja ut och utveckla lämpliga undervisningsaktiviteter
• ge förslag på utgångspunkter som kan utveckla elevernas förmåga att ställa frågor, identifiera konstruktiva sådana och planera undersökningar av olika slag för att få svar på frågorna
• utifrån valt ämnesområde välja relevant litteratur och ge förslag på andra källor samt kunna redogöra för de olika resursernas kvaliteter och möjliga användningsområde
• motivera val av innehåll, arbetsformer och bedömning på teoretiska såväl som erfarenhetsmässiga grunder
• redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i naturkunskap kan organiseras för att främja eleverna lärande
Arbetsformer
Studenten arbetar huvudsakligen enskilt i projektform under handledning av lärare och med stöd av övriga studenter. Litteraturseminarier och laborationer förekommer också.
Bedömningsformer
Bedömningen grundar sig på ett skriftligt arbete om ett exempel på hur naturkunskapskursen 1:1 (för gymnasieskolan) kan planeras. Skriften ska innehålla en innehållsbeskrivning med de viktigaste begreppen och processerna, exempel på relevanta frågeställningar och undersökningar och aktuella intressekonflikter. Innehåll, arbetsformer, undervisningsaktiviteter ska redovisas såväl teoretiskt som med konkreta exempel. Arbetet ska försvaras i studentgruppen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abell, Sandra; Lederman, Norman (2007) Handbook of research on science education, Lawrence Erlbaum Associates (i urval, 150 s)
Ambjörnsson, Fanny (2003). I en klass för sig. Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Stockholm: Ordfront (361 s)
Banks, James. A. (2008). An introduction to multicultural education. Boston: Pearson (165 s)
Bennis, Caroline (2009). En och samma naturkunskap? En jämförande analys av två läromedel för gymnasieskolan http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21919/1/gupea_2077_21919_1.pdf (35 s) //
Hägerfeldt, Gun (2004). Språkpraktiker i naturkunskap i två mångkulturella gymnasieklassrum. Doktorsavhandling, Lunds Universitet. (374 s)
Högberg, Ronny (2009). Motstånd och konformitet. Om manliga yrkeselevers liv och identitetsskapande i relation till kärnämnena. Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande (185 s)
Johansson, Monica (2009). Anpassning och motstånd. En etnografisk studie av gymnasieelevers institutionella identitetsskapande. ACTA UNIVERSITATIS (326 s)
Korp, Helena. (2006). Lika chanser i gymnasiet? En studie om betyg, nationella prov och social reproduktion. Avhandling vid Lunds Universitet/Malmö Högskola Hämtas på http:dspace.mah.se/handle/2043/7717 GOTHOBURGENSIS Göteborg (292 s)
Läromedel i naturkunskap
Läromedel i valfria karaktärsämnen
Egen vald litteratur (ca 200 sidor)
Ämnesplanen i naturkunskap
Valbar fördjupningslitteratur inom naturvetenskap anpassad till gymnasieprogram
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.