Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Benämning

Naturkunskap och lärande: Kropp och hälsa

Engelsk benämning

Natural Science and Education: Human Body and Health

Kurskod

NL224C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-22

Gäller från

2016-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa, förståelse för hur egenskaper ärvs från en individ till avkomman samt utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i gymnasieskolan.

Innehåll

I kursen behandlas samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi. Information om hälsofrågor granskas ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om kropp och hälsa behandlas. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå och organsystemnivå (1)
  • kunna redogöra för kroppens kemi utifrån balans- och obalansperspektiv (2)
  • kunna redogöra för hur gener uttrycks i form av proteiner och hur genetiska egenskaper ärvs(3)
  • kunna kritiskt granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan (4)
  • kunna analysera och diskutera forskningsresultat gällande ungdomars föreställningar om människokroppen, samt föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer (5)
  • kunna planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv (6)
  • kunna problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa (7)

Arbetsformer

Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, gruppövningar, projektarbete, seminarier, självstudier och studiebesök. Seminarier och laborationer utgör obligatoriska moment i kursen.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig tentamen, 9 hp (Written Examination, 9 credits) I detta prov examineras mål 1 - 4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text, 6 hp (Oral Presentation and Reflective Text, 6 credits) I detta prov examineras lärandemål 5 och 6 genom en muntlig gruppresentation.
Lärandemål 7 examineras genom en individuell reflekterande text. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. (ca 20 s i urval).
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No. 141 (224 s).
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Lund: Studentlitteratur. (ca 60 s)
Henriksson, Olle & Rasmusson, Margareta (2013) Fysiologi med relevant anatomi. Lund: Studentlitteratur. (ca 300 s)
Larsson, Camilla och Johnsdotter, Sara (2015) Sexuell hälsorådgivning i en mångkulturell kontext. Röster från unga svensksomaliska kvinnor. Malmö högskola, FOU Rapport 2015:2 (ca 30 s i urval) (pdf)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (120 s)
Skolverket (2013) Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan. Sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena.(ca 60 s) (pdf)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). UngKAB09, Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete.
(liu.divaportal.org/smash/get/diva2:207427/FULLTEXT01.pdf) (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.