EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Miljösociologi och metod

Engelsk benämning

Environmental Sociology and Methods in Evironmental Sociology

Kurskod

MV234A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2021-08-30

Fastställandedatum

2021-05-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV222E Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp och MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp och MV108C Miljövetenskap: Fortsättningskurs delmoment 1 - Miljövetenskaplig forskning (8hp), eller motsvarande

Huvudområde

Miljövetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap. Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskaper i miljösociologi och miljösociologisk metod samt förstå sammanhang mellan miljösociologi, miljöpolitik, miljöpsykologi och miljöetik.

Innehåll

Kursens introducerar miljösociologi och miljösociologisk metod samt miljösociologins koppling till t.ex. miljöpolitik, miljöpsykologi och miljöetik. En miljösociologisk undersökning genomförs.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande miljösociologiska begrepp, teorier och sammanhang
2. använda miljösociologisk metod
3. beskriva och analysera miljösociologins koppling till miljöpolitik, medborgarskap, miljöpsykologi, miljöhistoria, miljöetik, tekniska system och natursystem.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. genomföra, analysera och presentera en miljösociologisk undersökning med utgångspunkt i miljösociologiska teorier
5. uppvisa färdighet i skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
8. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem

Arbetsformer

Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.

Bedömningsformer

Individuellt skriftligt arbete (7,5 hp) (samtliga mål) (UV)
För slutbetyget godkänd på kursen (7,5 hp) krävs att examinationsmomentet är godkänt.
För slutbetyget väl godkänd på kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på examinationsmomentet.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Arnold, A. (2018). Climate Change and Storytelling: Narratives and Cultural Meaning in Environmental Communication. Springer International Publishing AG, New York. ISBN: 9783319693828
  • Bryman, A. (senaste upplagan). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber AB, Stockholm.
  • Hannigan, J. (2014). Environmental Sociology. Routledge, Milton Park. ISBN: 9780415661898. Upplaga: 3 New edition
  • Holm Ingemann, J. (2016). Vetenskapsteori för samhällsvetare. Gleerups Utbildning AB, Malmö. ISBN 978-91-40-69001-2
  • Karlsson, O. (red.). (2017). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm. ISBN 978-91-47-11149-7. Fjärde upplagan, första tryckningen.
  • Lidskog, R. & Sundqvist, G. (2011). Miljösociologi. Studentlitteratur, Lund.
  • Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc.
  • Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber AB, Stockholm. ISBN: 9789147126972
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.