Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Benämning

Statistik och miljökommunikation

Engelsk benämning

Statistics and Environmental Communication

Kurskod

MV221A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2021-08-23

Gäller från

2022-01-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6C/A6c.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Miljövetenskap

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp. Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om statistiska metoder för att analysera data, på samtliga datanivåer, samt genomförande av statistiska undersökningar inom det miljövetenskapliga området. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om hur miljörelaterade budskap kan förmedlas som god miljökommunikation.

Innehåll

Kursen tar upp grundläggande statistiska metoder för dataanalys, på samtliga datanivåer, samt metoder för statistiska undersökningar inom det miljövetenskapliga området. Vidare ger kursen en grund i hur studenten kan förmedla miljörelaterade budskap med ett rättvisande och korrekt innehåll.
Kursen innehåller grunderna i planering av urvals- och totalundersökningar, metoder för datainsamling, konstruktion av frågeformulär, feltyper i undersökningar, beskrivande statistik, konfidensintervall, hypotesprövning, enkel och multipel regression och korrelation samt sambandsanalys och Chi2-metoden.
Vidare tar kursen upp grundläggande teorier och modeller inom miljökommunikation.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för och tillämpa grundläggande statistiska metoder för dataanalys (på samtliga datanivåer) som används inom miljövetenskap
2. redogöra för och tillämpa grundläggande miljökommunikation
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
3. planera, genomföra, analysera och presentera en statistisk undersökning inom det miljövetenskapliga området
4. kritiskt läsa och granska texter innehållande statistik
5. använda och reflektera över miljökommunikativa metoder
6. producera en vetenskaplig rapport baserad på statistiska data och miljökommunikativa metoder, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna

Arbetsformer

Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.

Bedömningsformer

Individuellt skriftligt prov i miljökommunikation (3 hp) – mål 1-2, 5 och 7 (UV)
Statistisk undersökning: planering, genomförande och rapportering (3 hp) – mål 1, 3-8 (UV)
Muntlig presentation med skriftlig produktion (1,5 hp) – mål 3-5, 8 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 6 hp.

Kurslitteratur

  • Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups Utbildning AB, Malmö. ISBN 978-91-40-66635-2
  • Byström, J. & Byström, J. (2011). Grundkurs i statistik. Natur och kultur, Stockholm.
  • Karlsson, O. (red.). (2017). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. ISBN 978-91-47-11149-7. Fjärde upplagan, första tryckningen.
  • Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Fjärde upplagan. Studentlitteratur AB, Lund. ISBN 978-91-44-09164-8
  • Lindstedt, I. (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Studentlitteratur, Lund. ISBN 978-91-44-08076-5. Andra upplagan.
  • Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc, Boston.
  • Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
  • Stoknes, P.E. (senaste upplagan). When We Try Not to Think About Global Warming. Chelsea Green Publishing, White River Junction. ISBN 978-1-60358-583-5 (eller motsvarande svensk utgåva)
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.