Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Miljöarbete i teori och praktik
Engelsk benämning
Environmental Work in Theory and Practice
Kurskod
MV132A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-02-29
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp slutförda på kursen MV108A/MV108B Miljövetenskap II alternativt MV108C Miljövetenskap: Fortsättningskurs.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs i Miljövetarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att möjliggörande för den studerande att utveckla kunskap om samt praktisk erfarenhet av hur miljöarbete organiseras och bedrivs i olika former av organisationer i samhället (som företag, myndigheter, frivilligorganisationer eller projektorganisationer). Kursen ska därigenom möjliggöra för den studerande att tillämpa och utveckla sina befintliga kunskaper och färdigheter inom miljö och hållbar utveckling genom att bidra till miljöarbetet i den valda organisationen. Vidare ska kursen erbjuda en arena för att reflektera över den egna rollen som professionell miljövetare.
Innehåll
Kursen innehåller praktikarbete utanför högskolan, högskoleförlagda moment samt självständigt arbete. Praktikarbetet kan genomföras i tre olika former: arbetsplatsförlagd praktik, projektbaserad praktik samt förstudie för affärsidé. Vid arbetsplatsförlagd praktik ska studenten själv anordna en praktikplats på ett företag, en myndighet eller annan organisation och delta i organisationens vardagliga miljö- och hållbarhetsarbete. Vid projektbaserad praktik ska de studerande forma mindre grupper som planerar och genomför ett projekt inom miljö och hållbar utveckling i samverkan med en eller flera partnerorganisationer. Vid förstudie för affärsidé kan den studerande enskilt eller i samverkan med en eller flera partners, ta fram, pröva och utveckla en möjlig affärsidé inom miljö och hållbar utveckling.
De högskoleförlagda momenten består av workshops och coaching. Syftet är att ge studenten möjlighet att, tillsammans med lärare och kursdeltagare, reflektera över det praktiska arbetet och den egna professionen. De högskoleförlagda momenten ska därmed ses som ett stöd i praktikarbetet, men också som en möjlighet att formulera kunskaper och färdigheter för framtida professionella uppdrag. Kursen avslutas med att studenternas erfarenheter och reflektioner sammanställs skriftligen, diskuteras vid ett slutseminarium samt presenteras på Miljöprogrammets Studentkonferens.
Som stöd för praktikarbetet och de högskoleförlagda momenten, ska studenterna också självständigt arbeta med att reflektera över praktiken med hjälp av kursens litteratur. Reflektionsarbetet består dels i att löpande dokumentera praktikarbetet och dels i egen inläsning och analys.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur en organisation bedriver sitt miljöarbete utifrån ledning, styrning och organisering (1)
Efter avslutad kurs ska den studerande visa:
- färdighet att planera och genomföra ett miljörelaterat projekt på en arbetsplats eller i samarbete med en eller flera partnerorganisationer alternativt planera och genomföra en förstudie kring möjligheten att genomföra en företagsidé (2)
- förmåga att på en arbetsplats eller i samarbete med en eller flera partnerorganisationer agera självständigt med kvalificerade arbetsuppgifter med miljövetenskaplig anknytning (3)
- förmåga att analysera sina erfarenheter från praktiken med stöd av teoretiska perspektiv som har förvärvats under programmet i miljövetenskap (4)
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att:
- reflektera över sin egen lärprocess och de erfarenheter som gjorts under praktikperioden (5)
- reflektera över sin egen yrkesroll i ett framtida arbetsfält som ställer föränderliga krav på kunskap, kompetens och kommunikation (6)
Arbetsformer
Kursen består av tre olika delar: praktikarbetet utanför högskolan (310 h), högskoleförlagda moment i form av workshops, coachning, interna seminarier samt Studentkonferens (ca 22 h), samt självständigt arbete (ca 65 h).
Bedömningsformer
- Godkänt praktikprogram/projektplan, 1 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 2)
- Godkänd praktik i enlighet med praktikprogram/projektplan, 9 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 2, 3)
- Godkänd dokumentation av praktikperioden, 3 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 1, 4, 5, 6)
- Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och workshops med muntlig diskussion och presentation av praktikarbetet, 2 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 4, 5, 6)
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Miljökommunikation. Studentlitteratur, Lund.
- Johansson, M. (2008). Att bära världen på sina axlar : miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession. Pedagogiska institutionen, Lunds Universitet, Lund.
- Vetenskapliga artiklar som tillhandahålls av kursansvarig lärare.
- Ytterligare litteratur som väljs individuellt av studenten beroende på praktikens form och inriktning.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.