Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Examensarbete i produktutveckling och design
Engelsk benämning
Degree Thesis in Product Development and Design
Kurskod
MT166A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-15
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Minst 120 hp avklarade kurser inom högskoleingenjörsprogrammet produktutveckling och design inklusive kurserna MA209A Analys A och linjär algebra, Matematik: Analys B och MT149A Hållfasthetslära.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
Syfte
Kursen syftar till att studenten använder kunskaper och färdigheter förvärvade i programmets tidigare kurser för att självständigt urskilja, formulera, lösa och dokumentera en problemställning och därigenom inhämta nya kunskaper och fördjupa sin praktiska, teoretiska och metodologiska förmåga.
Innehåll
Kursens innehåll bestäms för varje student i samråd med kursansvarig och handledare.
I kursen ingår momenten:
- inledande litteraturstudie som definierar och begränsar arbetet
- genomförande av det egna arbetet samt redovisning av arbetet i skriftlig rapport
- muntlig presentation av eget genomfört arbete samt skriftlig och muntlig opposition på annat examensarbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- kunskap och förståelse för produktutveckling och design, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet
- kunskap om tillämpliga metoder inom området
- fördjupad kunskap inom någon del av området
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- ha genomfört ett tillämpningsprojekt inom produktutveckling och design, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra komplexa uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för process och resultat
- förmåga att muntligt och skriftligt diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom produktutveckling och design
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- göra bedömningar inom produktutveckling och design med hänsyn till relevanta näringslivsförankrade, vetenskapliga och brukarorienterade aspekter
- visa insikt om kunskapens och yrkesrollens inverkan och ansvar i relation till samhället
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Arbetsformer
Handledning 10 timmar och seminarier 8 timmar.
Arbetets planering ska beskrivas i en utökad projektbeskrivning som ska innehålla bland annat en tidsplan och litteraturstudie med beskrivning av metoderna som kommer användas i arbetet. Arbetet ska redovisas dels i en skriftlig rapport, dels muntligt vid ett seminarium. Rapporten ska skrivas på svenska eller engelska och innehålla en sammanfattning på svenska och en på engelska. Skriftlig opposition genomförs på ett annat arbetes skriftliga och muntliga framställning.
Bedömningsformer
Examinationsmoment: skriftlig och muntlig framställning.
För godkänt examensarbete krävs att följande moment är fullgjorda:
- godkänd projektbeskrivning 1 hp
- godkänd muntlig redovisning och opposition 1 hp
- godkänd skriftlig rapport 13 hp
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Backman, Jan(2015). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
- Björklund, Maria (2012). Seminarieboken. Lund: Studentlitteratur
- Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (2014). Att utreda, forska och rapportera. Malmö: Liber ekonomi
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.