Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Benämning

Matematik och lärande: Flervariabelanalys

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Advanced Calculus

Kurskod

ML724C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-06-26

Gäller från

2015-08-31

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML721C Matematik och lärande: Fördjupad analys (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla och fördjupa sina kunskaper gällande begrepp inom matematisk analys och problemlösning som mål och medel samt tillägna sig matematikdidaktiska kunskaper.

Innehåll

Under kursen behandlas olika typer av matematiska problemställningar. Särskilt betonas sådant arbete där den matematiska processen blir viktig.
Moment som behandlas inom flervariabelanalysen är partiella derivator, differentierbarhet, kedjeregeln, tillämpningar på partiella differentialekvationer, gradient, riktningsderivata, nivåkurvor, undersökning av stationära punkter, kurvor, tangent, båglängd, ytor, normalriktning, tangentplan, funktionalmatris, funktionaldeterminant, implicita funktioner, optimering, dubbel- och trippelintegraler, variabelbyte, generaliserade integraler och grundläggande begrepp inom vektoranalys.
Inom fourieranalysen behandlas fourierserier, deltafunktionen, faltning, fouriertransform. Inom partiella differentialekvationer behandlas system av differentialekvationer, fouriers metod (serier och transformer), Dirichlet och Neumannproblem.
Med hjälp av realistiska problemlösningsuppgifter ges studenterna möjlighet att utveckla sin förtrogenhet med begrepp och metoder inom flervariabelanalys, fourieranalys och partiella differentialekvationer.
Det akademiska ämnet matematik i historiska, kulturella och filosofiska sammanhang liksom personerna bakom matematiken presenteras och diskuteras.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom flervariabelanalys, fourieranalys och partiella differentialekvationer
  • kunna tillämpa de matematiska begreppen och metoderna i flervariabelanalys, fourieranalys och partiella differentialekvationer med koppling till realistiska modelleringssituationer inom fysikens ämnesområde
  • kunna redogöra för och kritiskt diskutera hur kulturens och samhällets utveckling samt några historiska matematiker bidragit till matematikens utveckling, och även hur olika filosofiska perspektiv präglat ämnet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, gruppdiskussioner och grupparbeten/projekt samt enskilda undersökningar och arbeten och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.

Bedömningsformer

I en individuell inlämningsuppgift visar studenten sin förmåga att lösa och konstruera problem inom kursens område. Lärandemål 2.
I en individuell och skriftlig salstentamen examineras studenten på flervariabelanalys, fourieranalys och partiella differentialekvationer. Lärandemål 1.
Lärandemål 3 examineras genom ett seminarium.
För betyget väl godkänd krävs att studenten hanterar begrepp, lösningsmetoder och bevisföring inom flervariabelanalys, fourieranalys och partiella differentialekvationer med säkerhet samt att han/hon kan jämföra och värdera olika lösningsmetoder. Vid litteraturseminariet demonstrerar hon/han ett kritiskt värderande och reflekterande förhållningssätt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Månsson, Jonas och Nordbeck, Patrik (2013) Flerdimensionell analys. Studentlitteratur (364 s).
Övningar i Flerdimensionell analys. Studentlitteratur (173 s).
Lennerstad, Håkan och Jogréus, Claes (2013). Serier och transformer. Studentlitteratur s 35-178 (269 s).
Kursens eget material om partiella differentialekvationer, tillhandahålles (150 s).
Artiklar om matematikens historia, kultur och filosofi (100 s).

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).