Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och bedömning
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Probability, Statistics and Assessment
Kurskod
ML724B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-02-11
Gäller från
2022-02-11
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: LL204G-Självständigt arbete i fördjupningsämnet. Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin egen kunskap om sannolikhetslära och statistik för undervisning i F-3.
Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förståelse av bedömning och dess funktion att stödja språk- och kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning inom detta område i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas perspektiv på bedömning som en del av matematikundervisningen och forskning om elevers lärande i ett F-3-perspektiv.
I kursen ingår också vad som kännetecknar läsning och skrivande av vetenskapliga texter.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och definiera samt i resonemang använda relevanta begrepp och representationsformer inom sannolikhet och statistik
- redogöra för hur elevers kunskaper om begrepp samt förmåga att föra och följa resonemang i sannolikhet och statistik kan utvecklas
- diskutera och problematisera olika sätt att bedöma och dokumentera lärande inom matematik
- bedöma och analysera elevprestationer utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- beskriva och diskutera hur undervisning i sannolikhet och statistik kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv, där digital teknik ingår, så att varje elevs lärande och utveckling främjas
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och självstudier.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Kurslitteratur
Björklund Boistrup, Lisa. (2013). Bedömning i matematik pågår!: återkoppling för elevers engagemang och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Liber. (kapitel 1 och 5) (50s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104 s)
Grettve, Anna; Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 2,3,5, 8 och 9) (90 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7 ,10 och 11) (50 s)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), (20 s) DOI: http://dx.doi.org/10.5617/adno.6434
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket (15 s)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan – för vem och varför? Stockholm: Natur & Kultur. (80 s)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Roos, Helena. (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1, 3-8, 75 s)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, (4-14).
Solem, Ida; Heiberg, Alseth; Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn. (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs F-3.(Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (100 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine (2014). Bedömning i förskolans dokumentationspraktiker: fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk forskning i Sverige, 4-5, (403-437). Swedish Educational Research Association.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer 200 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.