Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Matematik och lärande: Sannolikhet, statistik och läromedel
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Probability, Statistics and Teaching Materials
Kurskod
ML624B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-12-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa i sannolikhet och statistik och att planera undervisning i förskoleklass och årskurserna 1-3 utifrån ett likvärdighetsperspektiv samt utveckla sin kunskap om läromedels funktion och roll.
Innehåll
I kursen behandlas begrepp och resonemang inom sannolikhet och statistik samt lärande och undervisning i vilket användande av digitala verktyg ingår. Vidare behandlas olika teoretiska perspektiv för matematikundervisning där läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Utöver detta diskuteras och problematiseras t ex bildanvändning, digitalisering, genus, jämställdhet och jämlikhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och definiera samt i resonemang använda relevanta begrepp och representationsformer inom sannolikhet och statistik
- redogöra för hur elevers kunskaper om begrepp samt förmåga att föra och följa resonemang i sannolikhet och statistik kan utvecklas
- beskriva och diskutera hur undervisning i sannolikhet och statistik kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv i vilken digital teknik ingår så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- analysera, problematisera och värdera läromedel i relation till ämnesinnehåll samt elevers förståelse och kunskapsutveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller olika arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier och självstudier.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3, och 4
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (kapitel 1-4, 7, 10-11, 13-15; 210 s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur (104 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7, 10 och 11; 50 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur (kapitel 1, 3 – 8; 75 s)
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (kapitel 1 och 3 ; 40 s)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders (sid 63-214, samt 297-330; 184 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ca 200 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.