EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2011

Kursplan hösten 2011

Benämning

Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Number Sense, Arithmetic and Algebra

Kurskod

ML231B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2011-09-01

Fastställandedatum

2011-06-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig förmågan att beskriva och reflektera över matematikdidaktiska frågor. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla och fördjupa kunskaper i och om taluppfattning, aritmetik och algebra. Studenten ska också erövra kunskap om alla elevers utvecklingspotential samt om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande.

Innehåll

Talbegreppet och talsystemets utveckling samt taluppfattning behandlas med hjälp av olika artefakter och gällande kursplaner. Olika lärandeformer kring undervisning i taluppfattning i tidig åldersgrupp i skolan analyseras. Vidare bearbetas de fyra räknesätten utifrån olika metoder. Kursen behandlar också matematikens utveckling och elevers begrepps- och språkutveckling. En lärandemiljö inom matematiken beskrivs, förklaras och konkretiseras i relation till elevers olika behov.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • beskriva och förklara begreppet taluppfattning och redogöra för hur man utvecklar detta begrepp med hjälp av informella och formella talsystem och talskrivningar samt reflektera över och problematisera olika sätt att arbeta med taluppfattning
  • beskriva och förklara innebörden av de fyra räknesätten samt kunna tillämpa olika strategier som kan utveckla elevers förmåga att gestalta, analysera och se sambanden mellan dessa
  • redogöra för och reflektera över samband mellan tal och mönster samt kunna visa hur algebra utvecklas
  • redogöra för och hantera terminologi och symboler inom aritmetik och algebra samt exemplifiera hur elevers språk utvecklas i funktionella sammanhang
  • beskriva och argumentera för hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling i matematik främjas
  • urskilja hur genus såväl som kulturell och social bakgrund påverkar individens förhållningssätt till matematik och lärande samt kunna relatera dessa faktorer till motivation och attityder till ämnet matematik
  • använda musik och rörelse samt digitala medier som medel för att uveckla elevers språkförmåga och förståelse av matematiska sammanhang
  • analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling samt diskutera formativ och summativ bedömning utifrån ett elev- och styrdokumentsperspektiv.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av arbete med digitala medier, grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
Undervisningen är studentcentrerad, och kunskapen skapas i gruppaktivitet och genom laborativt arbete.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare och aktivt bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

I en skriftlig individuell tentamen beskriver och reflekterar studenten över den egna utvecklade kunskapen i taluppfattning, aritmetik och algebra. Studenten ska också analysera, värdera och bedöma olika elevlösningar i matematik.
I en skriftlig individuell examination genomför studenten en fältstudie om taluppfattning samt analyserar och reflekterar över resultatet. Studenten ska utifrån fältstudien också beskriva, förklara och analysera en lärandemiljö för olika elevers behov. Hänsyn ska tas till genus, kulturell och social bakgrund.
Studenten utgår från grundskolans kursplanemål och utarbetar en egen undervisningssekvens i vilken digitala medier och estetiska uttrycksformer ingår samt reflekterar över och granskar kritiskt en motsvarande undervisningssekvens formulerad av en kurskamrat. Redovisning sker i tvärgrupp. Respons ges muntligt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Anderberg, Bengt & Källgården, Eva-Stina (2007). Matematik i skolan. Stockholm: Anderberg Läromedel (212 s)
Gottberg, Jessica (2009). Musiken och rytmiken i praktiken. Stockholm: Sveriges utbildningsradio Ab (76 s)
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik – Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2002). Baskunskaper i matematik. Lund: Studentlitteratur (372 s)
Ma, Liping (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (166 s)
McIntosh, Alistair (2009). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2009) Göteborg: NCM (244 s)
Pettersson, Astrid (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska texter. Stockholm: PRIM- gruppen (104 s)
Skolverket (2000). Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, PRIM-gruppen, (s 8-19, 28-33) (17s)
Skolverkets rapport (2003). Lusten att lära - med fokus på matematik.(70 s) Tillgänglig på: www.skolverket.se
Publikationer
Wernberg, Anna (2009). Lärandets objekt. Vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt för dem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna. Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete nr 32. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad 2:2009.
Wiklund, Ulla (2009). När kulturen knackar på skolans dörr. Stockholm: Sveriges utbildningsradio AB (112 s)
Kompendium från NCM med valda delar ur:
Nämnaren - Tema: Matematik – ett kommunikationsämne. (Nämnaren 1996).
Nämnaren - Tema: Matematik från början. (Nämnaren 2000).
Nämnaren - Tema: Algebra för alla. (Nämnaren 1997).
www.skolverket.se
Maths300: www.curriculum.edu.au/maths300/
Egen sökning av forskningsrapporter och artiklar lämpliga för kursen. (25-75 s)
Valbar litteratur (200 s):
Albertson, Fredrik; Johansson, Per-Gunnar; Oscarsson, Edor och Tengstrand, Anders (2003). Basfärdigheter i algebra. Lund: Studentlitteratur (80 s).
Bergius, Britt & Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard?
Göteborg: NCM (134 s)
Dahl, Kristin (1999). Hieroglyfer och smala kort. Stockholm: Alfabeta (60 s)
Dahl, Kristin (1998). Ska vi leka matte? Stockholm: Alfabeta (62 s)
Dahl, Kristin (2002). Matte med mening. Stockholm: Alfabeta (57 s)
Dahl, Kristin och Rundgen, Helen (2004). På tal om matte. Stockholm: UR (96 s)
Doverborg, Elisabeth och Emanuelsson, Göran (red.) (2006). Små barns matematik. Göteborg: NCM (190 s)
Heiberg Solem, Ida och Lie Reikerås, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur (342 s)
Kronqvist, Karl-Åke (2003). Matematik på väg – i förskola och skola. Rapporter om utbildning nr 12/2003, Malmö högskola, Lärarutbildningen (54 s)
Tillgänglig på: http://dspace.mah.se/bitstream/2043/936/1/utbrapp_1203.pdf
Kronqvist, Karl-Åke och Malmer, Gudrun (1993). Räkna med barn. Falköping: Ekelunds förlag (158 s)
Lindström, Lars och Lindberg, Viveca, (2008). Pedagogisk bedömning. Stockholm: Stockholms universitets förlag (255 s)
Löwing, Madeleine och Kilborn, Wiggo (2003). Huvudräkning. Lund: Studentlitteratur (172 s)
Naturskoleföreningen (2006). Att lära in matematik ute. Ljungbergsfonden (130 s)
Nämnaren-Tema (2004). Familjematematik Nämnaren Tema. Göteborg: NCM (116 s)
Nämnaren-Tema (2002). Uppslagsboken Nämnaren Tema. Göteborg: NCM (110 s)
Skott, Jeppe (2010). Matematik för lärare. Grundbok 2. Malmö: Gleerups förlag (425 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.