Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Crossmedia: Flerkanalspublicering
Engelsk benämning
Crossmedia Publishing: Publishing in Multiple Channels
Kurskod
ME151A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-19
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ME134A Webbpublicering (godkänd) och ME110A Grafisk teknik (godkänd) och ME142A Produktionsledning (godkänd) och ME105A Databasbaserad publicering (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses inom programmet Medieproduktion och processdesign. Kursen kan ingå i kandidatexamen i Medieteknik på 61-90 poängsnivån.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse för och färdigheter inom publicering i flera medier samt förmåga att resonera kring och ta hänsyn till teknik, ekonomi och kundnytta vid val av mediekanal.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Crossmedia, transmedia, participatory och konvergenskultur
- Agil projektplanering
- Nya medier och tjänster
- Sociala medier
- Variabeldata och personaliserat tryck
- Mediedatabaser
- Web-to-print
- SEO
- Webbapplikationer
- Publicering för mobila enheter
- Storytelling
- Responsive design
- HTML 5 och CSS 3
- CMS
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för aktuella publiceringskanaler samt deras möjligheter och begränsningar
- visa kunskap om hur intrapersonella processer och interpersonell kommunikation påverkar kundrelationer
- redogöra för processen vid produktion och distribution av information i olika kanaler och plattformar
- redogöra för och diskutera vanliga begrepp inom crossmediaproduktion och flerkanalspublicering
- redogöra för aktuell forskning inom relevant del av flerkanalspublicering
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, formulera och lösa problem inom flerkanalspublicering
- hantera verktyg för parallell- och flerkanalspublicering
- tillämpa metoder för projektplanering
- samarbeta i projekt och därmed ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling och sitt eget bidrag till projektet
- muntligt och skriftligt, presentera och förankra en idé och argumentera på saklig grund för projektets målsättning
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt resonera kring val av olika typer av publiceringskanaler med hänsyn taget till teknik, ekonomi och kundnytta
Arbetsformer
Teori varvas med praktiska övningar.
Lärandet drivs av arbetet i projekt med verklighetsanknutna uppdrag.
Föreläsningar ca 25 timmar, övningar ca 20 timmar, obligatoriska övningar ca 20 timmar, obligatoriska seminarier ca 15 timmar, projektredovisningar ca 5 timmar samt självstudietid ca 315 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkänt projektarbete 5 hp och godkända inlämningsuppgifter samt reflektion 10 hp.
Betyget grundas på projektarbetet och reflektionen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Cooke L: A visual convergence of print, television, and the Internet: charting 40 years of design change in news presentation, 2008
- Davidson D: Cross-Media Communications: an Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences, 2010
- Hargie O: Skilled Interpersonell Communication. Routledge, 2010
- Hodge Silver A: WordPress 3 Complete. Packt Publishing, 2011
- Jenkins J: Konvergenskulturen. Daidalos, 2008
- Lawson B & Sharp R: Introducing HTML 5. New Riders, 2012
- Shuen A: Web 2.0: A Strategy Guide. O’Reilly 2008
Förutom den listade litteraturen kommer vetenskapliga artiklar, webbplatser och annan litteratur att användas i kursen.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdes datornät.