Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Grafisk design
Engelsk benämning
Graphic Design
Kurskod
ME136A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-19
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ME165A Originalproduktion (godkänd) eller ME103A Originalproduktion (godkänd) eller ME130A Originalprocess (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet medieteknik på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för den grafiska designprocessen och kunna producera tekniskt korrekta original i enlighet med principerna för god grafisk design.
Innehåll
- grunder för god grafisk design
- grunder inom grafisk designhistoria
- metod för kreativ och konstruktiv kritik
- övningar från skiss till färdig layout
- metodik för god grafisk kommunikation
- tidsplanering
- metoder för marknadsundersökning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för principer för god grafisk design
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att producera tekniskt korrekta digitala original i enlighet med god grafisk design
- utveckla sin designprocess genom konstruktiv kritik
- visa förmåga att presentera en designidé
- visa förmåga att planera ett medieproduktionsprojekt med avseende på inhämtning av bakgrundsfakta om målgrupp
- välja och tillämpa metoder för marknadsundersökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att göra bedömningar för att anpassa sin grafiska design i förhållande till målgrupp med beaktande av kulturella och sociala perspektiv
Arbetsformer
Teoretiska föreläsningar varvas med eget arbete med handledning och utveckling av designprocessen genom kreativ och konstruktiv kritik.
Föreläsning ca 20 timmar, obligatoriska seminarier ca 35 timmar samt självstudier och eget arbete ca 345 timmar
Bedömningsformer
Godkända inlämningsuppgifter samt deltagande vid obligatoriska examinerande seminarier.
För väl godkänd krävs att minst 8 hp av inlämningsuppgifterna har fått betyget väl godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Meggs, Philip B. & Purvis, Alston W. (2016). Meggs' history of graphic design. 6. ed. Hoboken, N.J.: Wiley
Referenslitteratur:
- Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. 11 uppl. Stockholm: Carlsson
- Dorst, Kees (2006). Understanding design: [175 reflections on being a designer]. 2nd ed. Amsterdam: BIS
- Drucker, Johanna & McVarish, Emily (2012). Graphic design history: a critical guide. 2nd ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall
- Noble, Ian & Bestley, Russell (2011). Visual research: an introduction to research methodologies in graphic design. 2. ed. Lausanne: AVA Publishing
- Wikberg Nilsson, Åsa, Ericson, Åsa & Törlind, Peter (2015). Design: process och metod. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.