Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Marknadsanalys

Engelsk benämning

Market analysis

Kurskod

ME133B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2021-11-09

Fastställandedatum

2021-12-17

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6
Godkänd kurs:
  • Medieproduktion 15 hp

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.

Syfte

I kursen utvecklar studenten förståelse för, och färdighet att, tillämpa grundläggande marknadsföringsmetoder och -teorier genom olika medieproduktioner och medieteknologier. Vidare ges en introduktion till kommunikationsmetoder och visualisering.

Innehåll

  • Grundläggande teorier kring marknadsföring och konsumentbeteende
  • Marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
  • Metoder för marknadsundersökningar
  • Metodik för kreativa processer och prototyputveckling
  • Målgruppssegmentering och användarurval
  • Enklare statistiska analysmetoder
  • Marknadskommunikation och målgruppsanpassning genom grafisk design, visualisering, och flerkanalspublicering

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • beskriva och diskutera grundläggande teorier och modeller inom marknadsföring
  • redogöra för olika urvalsmetoder, målgruppssegmentering och enklare statistiska analysmetoder
  • förklara hur design och prototyputveckling kan skapa värde för olika avnämare
  • beskriva principer för god grafisk design och effektiv kommunikation.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • tillämpa metoder och teorier för marknadsundersökningar
  • med hjälp av enklare statistik analysera resultat utifrån olika urval och målgrupper
  • tillämpa teorier för samproduktion och skapa och testa prototyper för marknadsföring i olika mediekanaler
  • muntligt och skriftligt, på ett för målgruppen adekvat sätt, dokumentera, presentera och visualisera såväl produkt som process för framtagande av en marknadskampanj
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • diskutera implikationer och konsekvenser av marknadsföring utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner
  • argumentera för valet av olika metoder för marknadsföring och urval
  • göra bedömningar för anpassning av marknadsföring och design till olika målgrupper och budskap

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och workshops, projekthandledning, projektarbete och självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
  • Projekt (3 hp, UV)
  • Inlämningsuppgifter (3 hp, UV)
  • Seminarier (1,5 hp, UG)
Slutbetyget grundas på projekt och inlämningsuppgifter. För betyget VG krävs att projekt och inlämningsuppgifter bedömts som VG.

Kurslitteratur

  • Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. 11 uppl. Stockholm: Carlsson.
  • Kotler, Philip, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy (2017). Principles of Marketing. European Edition, 7th ed, Pearson.
  • Ottosson Mikael & Parment, Anders (2016). Hållbar marknadsföring: hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden kan bidra till hållbara företag och marknader. Lund: Studentlitteratur.
  • Söderlund, Magnus (2005). Mätningar och mått. Stockholm: Liber.
  • Wikberg Nilsson, Åsa, Ericson, Åsa & Törlind, Peter (2015). Design: process och metod. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.