Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Affärsverksamhet i medieindustrin
Engelsk benämning
Business Processes within the Media Industry
Kurskod
ME133A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2019-02-15
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Följande högskolekurser är förkunskapskrav. Godkända kurser:
- Alternativ 1: ME137A och ME114A eller ME173A.
- Alternativ 2: ME142A och ME105A eller ME148A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses inom programmen Produktionsledare - Media samt Medieproduktion och processdesign. Kursen kan ingå i kandidatexamen i Medieteknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att betrakta ett förändringsprojekt inom mediebranschen ur ett helhetsperspektiv, kunna resonera kring tekniska krav, teknikutveckling, implementering i en teknisk produktionskedja, kompetensbehov, organisationsförändringar, ekonomiska konsekvenser samt utveckling av kundrelationer.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Mediebranschens struktur och medieföretags mål och affärsidéer
- Principer för kalkylering av medieproduktion
- Investeringskalkylering
- Affärsutveckling
- Framtidsplanering
- Bedömning av investering ur tekniskt, ekonomiskt och framtidsperspektiv
- Marknadsföring av grafiska tjänster, dialogen med kunden
- Övning i analys och reflektion
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara kundens betydelse i mediebranschen
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att sätta sig in i de vetenskapliga perspektiv av samhället och tekniken som kursen berör
- utföra investeringskalkyler samt bedöma den ekonomiska grunden för en investering
- analysera och balansera tekniska krav och prestanda gentemot den ekonomiska grunden
- analysera investeringens påverkan på produktion, organisation och val av kundtyp
- identifiera, formulera och lösa problem inom medieproduktion
- tillämpa metoder för problemlösning på vetenskaplig grund
- visa förmåga att sätta sig in i aktuella forskningsfrågor inom kursens fokusområden
- söka, värdera och kritiskt tolka relevant information inom ämnet
- argumentera för och emot lösningar på ett givet problem muntligt och skriftligt med stöd i teorin
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- granska och kritiskt bedöma en lösning till ett tekniskt och/eller ekonomiskt problem ur ett helhetsperspektiv på kort och lång sikt
Arbetsformer
Vid föreläsningar, övningar och efterläsningar resoneras det kring teori. Dessa teorier provas i praktiska scenarier. Kursen bygger på studentaktivt lärande och har som delmål att utveckla praktisk kompetens att självständigt och reflekterande bemöta framtida problemsituationer, kunskapsbehov och lösningsstrategier. Studentens roll fokuseras på att självständigt lösa uppgifter för att öka förmågan att på ett konstruktivt sätt gripa sig an uppgifter i den kommande yrkesverksamheten. Studenten tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär krav på att aktivt söka kunskap, att kritiskt värdera och tillämpa olika metoder för problemlösning.
Obligatoriska seminarier, projekthandledning/frågestyrd föreläsning, övningar samt projektarbete/självstudietid.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd (G): Godkända inlämningsuppgifter 11 hp (case, Informationsgranskning, artikel), samt godkänt projektarbete 4 hp.
Krav för Väl godkänd (VG): Väl godkänd på mer än hälften av VG-givande moment och godkänd på resterande.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på det viktade medelvärdet av inlämningsuppgifter och projektarbete.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur:
- Johansson, Hans: Handbok i prissättning och produktkalkylering av digital grafisk produktion. Grafiska företagens service AB, 2003
- Lekvall, P, Wahlbin C: Information för marknadsföringsbeslut, Studentlitteratur, 2007
- Lindgren, Mats, Bandhold, Hans: Scenario planning: the link between future and strategy, Palgrave Macmillan , 2003
- Ljung, Birger: Investeringsbedömning: en introduktion. Liber ekonomi, 2004
- Rackham, Neil: Kundstrategier – vägen till de stora besluten, Liber, 2006
- Skärvad, Per-Hugo, Olsson, Jan: Företagsekonomi – en introduktion, Liber, 2007
- Söderlund, Magnus: Mätningar och mått. Liber, 2005
- Sörqvist, Lars: Kundtillfredställelse och kundmätningar. Studentlitteratur, 2005
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.