Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Designstudio för medieteknik
Engelsk benämning
Design Studio for Media Technology
Kurskod
ME131B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2021-11-09
Fastställandedatum
2023-04-25
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
20hp avklarat, sammanlagt, från kurserna Digital design och utveckling I II och III.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet och kan ingå i examensfordringarna för Kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Syfte
Kursen är studiobaserad och under den kommer studenten, i grupp med andra studenter, att designa, ta fram prototyper och koda fungerande webbplatser och -applikationer med målet att fördjupa din förståelse av designprocessen. Studenten kommer även att dra lärdomar om kopplingen mellan design och kodning.
Med hjälp av undersökningar, koncept-skapande, prototypframställning, testning och iteration kommer studenterna att arbeta med olika aspekter av design, så som användningskontext, användarinteraktioner, visuella egenskaper, funktionalitet och designkommunikation.
I kursen använder vi oss av ett människocentrerat tillvägagångsätt men vi kommer även att beröra andra tillvägagångsätt.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Användarcentrerad design och alternativa perspektiv.
- Webbens användningskontext
- Webbaserade användarinteraktioner
- Webbsidans visuella egenskaper och metaforer
- Skisser och prototypframställning
- Testning av prototyper
- Designkommunikation: Verktyg för visualisering av webbcentrerade designförslag
- Analys av befintliga webbaserade interaktionsgränssnitt
- Projektledning och samarbete i grupp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara webbens användningskontext, användarinteraktionen och ”affordances”
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Välja och implementera lämpliga designverktyg vid varje fas i designprocessen
- Utforma designidéer genom prototypframtagning
- Skissa för att visuellt utforska och ta fram idéer
- Implementera, testa och iterera prototyper för att förfina designkonceptet
- Kommunicera designkoncept effektivt och tydligt
- Ge och ta emot konstruktiv feedback om webbaserade interaktionsgränssnitt
- Självständigt planera och leda en design- och utvecklingsprocess, inklusive teamarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Bedöma designkoncept i relation till kontexten och målgruppen
- Värdera besluten i designprocessen baserad på resultaten av undersökningar, prototyper och tester
- Kritiskt analysera existerande webbaserade gränssnitt
- Motivera valet av designverktyg för specifika situationer
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, självstudier och projekthandledning.
Bedömningsformer
- Inlämningsuppgifter (2hp + 3hp + 3hp, UG)
- Projekt (7hp, UV)
För G krävs att samtliga moment genomförts och minst fått betyget godkänd
För VG i kursen krävs det VG i momentet Projekt.
Kurslitteratur
- Sharp, H. (2019). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. Newark, NJ: John Wiley & Sons.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.