Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Digital design och utveckling II
Engelsk benämning
Digital Design and Development II
Kurskod
ME103B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2021-04-28
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 eller engelska B på svensk gymnasiet.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen: Digital design och utveckling I, 7,5hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Datavetenskap
Medieteknik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet och kan ingå i examensfordringarna för Kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om och färdigheter i design och programmering av interaktiva webbsidor ur ett medietekniskt perspektiv. Fokus för kursen ligger på programmering men även basala designaspekter kommer att introduceras och diskuteras. Kursen inkluderar även en första introduktion av agil projektledning.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande begrepp inom funktionell och objektorienterad programmering med fokus på medietekniska aspekter.
- Grundläggande användarinteraktion genom Document Object Model
- Interaktiva användargränssnitt genom händelsedriven programmering.
- Webbapplikationer för interaktiva medier
- Agil webbaserad design och utveckling
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande begrepp inom funktionell och objektorienterad programmering.
- Redogöra för hur interaktion kan implementeras genom Document Object Model.
- Förklara hur webbapplikationer kan anpassas för olika typer av interaktiva medier.
- Redogöra för grundläggande begrepp inom agil projektledning.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Konstruera interaktiva händelsedrivna webbapplikationer med ett fokus på interaktion.
- Strukturera programkod utifrån grundläggande principer inom funktionell och objektorienterad programmering.
- Självständigt söka ny kunskap för att lösa programmeringsrelaterade problem.
- Agilt leda ett väl avgränsat utvecklingsprojekt.
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, självstudier och projektarbete.
Bedömningsformer
Tentamen (2hp, U-VG), inlämningsuppgift (2hp, U-G), projekt (3,5hp, U-VG)
För G i kursen krävs det att alla examinationer är godkända.
För VG i kursen krävs det VG i såväl tentamen som projekt.
Kurslitteratur
- Project Management Institute (2017), Agile Practice Guide.
Kursen använder även specifikationsdokument (framförallt MDN web docs) och annat referensmaterial från webben.
Rekommenderad litteratur:
- Haverbeke, M. (2018) Eloquent Javascript. Boken finns tillgänglig på webben: https://eloquentjavascript.net/
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängligaför studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Kursen är obligatoriskt för programmet Medieteknik: Webbaserad design och utveckling.