Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Internationella relationer B
Engelsk benämning
Civics and Education: International Relations B
Kurskod
LS724C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-22
Gäller från
2018-11-22
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS723C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förståelse och förmåga till analys kring centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna värdera läromedel om internationella frågor.
Innehåll
Kursen inleds med en fördjupning av teorier och begrepp som presenterats i kurs A, för att därefter övergå i egna tillämpningar och analyser av händelser och processer i internationell politik, till exempel, genus, miljö, och samtida konflikter. I kursen ingår också didaktiska moment kring värdering och användning av olika typer av läromedel som läroböcker, Internet och andra typer av media där internationella frågor behandlas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de centrala teoribildningarna och deras användning för analys av samarbete och konflikt i det internationella samhället
- enskilt och i grupp samla och bearbeta information om internationella relationer
- identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
- kritiskt granska och värdera läromedel i relation till skolans styrdokument
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en individuell, skriftlig tentamen och ett projektarbete om valfri internationell konflikt- eller samarbetsprocess. Projektarbetet genomförs parvis och redovisas i seminarieform.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bull, Hedley (2012), The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. 4th ed. New York: Columbia University Press.
Individuell fördjupning (200-300 s.), väljs i samråd med kursledare och undervisande lärare.
Kaufman, Joyce P. (2018). Introduction to international relations: theory and practice. Second edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield (316 s.)
Kursplaner för samhällskunskap gymnasieskola. Skolverket.
Lynch, Cecelia. (2014). Interpreting international politics. New York: Routledge
Läroböcker i samhällskunskap gymnasieskola.
Vetenskapliga artiklar (ca. 100-200 s.).
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.