Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Internationella relationer A

Engelsk benämning

Civics and Education: International relations A

Kurskod

LS204C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-27

Gäller från

2016-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS203C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi A (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna efter genomgången kurs ska utveckla grundläggande förståelse av internationella relationer samt förmåga att sätta för området centrala teorier och begrepp i relation till världspolitikens samtida utveckling.

Innehåll

Kursen baseras på en översikt över centrala perspektiv på internationella relationer under tiden efter andra världskriget. Här behandlas teorier, begrepp och frågeställningar rörande samarbets- och konfliktmönster. Dessa används som redskap för analys av samtida händelser och processer och hur dessa skildras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. I samband med detta görs en kritisk granskning av såväl tryckta som digitala källor som används i undervisningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer
  • analysera mönster av konflikt och samarbete inom internationella relationer med fokus på tiden efter andra världskriget
  • kritiskt reflektera över centrala aspekter på samtida internationella relationer
  • kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till styrdokument och elevers olika förutsättningar och sociala och språkliga behov

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studentstyrda och lärarstyrda litteraturseminarier och workshops kring IKT-baserat material.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Sockholm: Liber (186s.)
Nye, Joseph S., Welch, David A. & Bynander, Fredrik (2011). Att förstå internationella konflikter. Harlow: Prentice Hall (376s.)
Vetenskapliga artiklar, ca 100 sidor, väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.
Läromedel för grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan, väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.
Kursplan samhällskunskap, grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan, se www.skolverket.se

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.