Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Demokrati och politik
Engelsk benämning
Civics and Education: Democracy and Politics
Kurskod
LS202C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-07-03
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier inom utbildningsvetenskaplig kärna med tre högskolepoäng.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall fördjupa sina ämnesteoretiska kunskaper i statsvetenskapliga frågeställningar om den politiska styrelsens organisering. I kursen ska studenten också utveckla en didaktisk handlingsstrategi.
Innehåll
Viktiga perspektiv som politiska idéer, politik, styrelseskick, förvaltning, stat, samhälle och medborgarskap belyses med fokus på svensk kontext. Politiska frågeställningar behandlas bl.a. utifrån genus-, klass- och etnicitetsperspektiv. Samspelet mellan lärare och elever i undervisningssituationen behandlas där bland annat frågor om elevinflytande och maktutövning aktualiseras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för huvuddragen i det svenska politiska systemet, dess institutioner och sätt att fungera
- redogöra för och kritiskt jämföra olika normativa demokratimodeller
- problematisera förhållandet mellan olika demokratimodeller och utformningen av olika länders politiska institutioner
- kritiskt analysera hur ofria politiska system och samhällen fungerar
- visa grundläggande färdigheter att söka, värdera och analysera information av relevans för kursens mål
- utifrån olika perspektiv på demokrati problematisera innebörden av ett demokratiskt förhållningssätt i genomförande av undervisning i skolan
- beskriva och diskutera hur undervisning i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas samt kunna använda fortlöpande bedömning som stöd i den pågående undervisningen
- beskriva och diskutera konsekvenserna för samhällskunskapsundervisningen av hur barns och ungdomars språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av basgruppsarbete, diskussionsseminarier, föreläsningar, presentationer, skriftliga hemuppgifter och workshops.
Bedömningsformer
Kursen examineras i flera delmoment av varierade former individuellt och i grupp med bland annat individuell hemskrivning. Examinationsformerna och deras relation till kursplanemål presenteras i särskild kursguide. Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid ordinarie examination. När det gäller seminarier och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hague, Rod (2013). Comparative government and politics: an introduction. 9. ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan (urval, cirka 300 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun, Språkinriktad undervisning: en handbok, 1. uppl., Hallgren & Fallgren, Stockholm, 2010 (226s.)
Held, David, (1997), Demokratimodeller. Från klassisk demokrati till demokratisk autonomi, 2:a upplagan. Daidalos (urval, cirka 300 s.)
Gemzöe, Lena, (2002), Feminism. Stockholm: Bilda (urval, cirka 150 s.)
Jarl, Maria & Rönnberg, Rönnberg, Linda (2010), Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum. Stockholm: Liber (urval, cirka 200 s.)
Karvonen, Lauri (2008). Diktatur: om ofrihetens politiska system. 1. uppl. Stockholm: SNS förlag (202 s.)
Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 1. uppl. Malmö: Gleerup (128 s.)
Långström, Sture & Virta, Arja (2011). Samhällskunskapsdidaktik: för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (valda delar ca 125s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2010). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur (urval, cirka 150 s.)
Norén Bretzer, Ylva (2010). Sveriges politiska system. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur AB (265 s.)
Artiklar (ca 200 s)
Skönlitteratur (ca 250 s.), väljes i samråd med examinator.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.