Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Utvärdering och utvecklingsarbete
Engelsk benämning
Evaluation and Development Work
Kurskod
LL614P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för särskilda utbildningar och uppdragsutbildningar
Fastställandedatum
2022-05-05
Gäller från
2022-05-25
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
AXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvärderings- och utvecklingsarbete med mål att utveckla den pedagogiska verksamheten. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att granska och kritiskt värdera skolors systematiska kvalitetsarbete samt identifiera behov av utveckling.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapliga perspektiv på arbete med utvärdering och utvecklingsarbete i skolan. Olika modeller för utvärdering och verksamhetsstyrning granskas och problematiseras. Kursen innehåller två delmoment. I det första delmomentet studeras hur kvalitet i skolverksamhet och utbildning beskrivs och definieras. Vidare studeras hur utvärdering av pedagogisk verksamhet har utvecklats över tid och hur lokalt utvecklingsarbete organiseras och utvärderas. Det andra delmomentet behandlar utformning av ett utvecklingsarbete utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skolan, lärares arbete och elevers lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för teorier och forskningsbaserade modeller för utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
- jämföra och kritiskt granska olika former av kvalitets- och styrningssystem i pedagogisk verksamhet
- redogöra för val av utvärderings- och utvecklingsstrategier samt kunna visa på samband mellan utvärdering, styrning och utvecklingsarbete
- planera ett utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet
- utvärdera sitt eget arbete med utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Kurslitteratur
Anderson, Gary. L.; Nihlen, Ann Sigrid & Herr, Kathryn (2007). Studying Your Own School: An Educator’s Guide to Practitioner Action Research. Thousand Oaks: Corwin press. (247 s.)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (216 s.)
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2016). Perspektiv på utvärdering (3., [rev.] uppl.). Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.