Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-05-25

Kursplan med gällandedatum 2022-05-25

Benämning

Utvärdering och utvecklingsarbete

Engelsk benämning

Evaluation and Development Work

Kurskod

LL614P

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för särskilda utbildningar och uppdragsutbildningar

Fastställandedatum

2022-05-05

Gäller från

2022-05-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

AXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:83.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvärderings- och utvecklingsarbete med mål att utveckla den pedagogiska verksamheten. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att granska och kritiskt värdera skolors systematiska kvalitetsarbete samt identifiera behov av utveckling.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapliga perspektiv på arbete med utvärdering och utvecklingsarbete i skolan. Olika modeller för utvärdering och verksamhetsstyrning granskas och problematiseras. Kursen innehåller två delmoment. I det första delmomentet studeras hur kvalitet i skolverksamhet och utbildning beskrivs och definieras. Vidare studeras hur utvärdering av pedagogisk verksamhet har utvecklats över tid och hur lokalt utvecklingsarbete organiseras och utvärderas. Det andra delmomentet behandlar utformning av ett utvecklingsarbete utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skolan, lärares arbete och elevers lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. redogöra för teorier och forskningsbaserade modeller för utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
  2. jämföra och kritiskt granska olika former av kvalitets- och styrningssystem i pedagogisk verksamhet
  3. redogöra för val av utvärderings- och utvecklingsstrategier samt kunna visa på samband mellan utvärdering, styrning och utvecklingsarbete
  4. planera ett utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet
  5. utvärdera sitt eget arbete med utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Prov 1: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Paper med seminarium (Paper and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.

Kurslitteratur

Anderson, Gary. L.; Nihlen, Ann Sigrid & Herr, Kathryn (2007). Studying Your Own School: An Educator’s Guide to Practitioner Action Research. Thousand Oaks: Corwin press. (247 s.)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (216 s.)
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2016). Perspektiv på utvärdering (3., [rev.] uppl.). Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.