Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Undervisning, utveckling och lärande

Engelsk benämning

Teaching, Development and Learning

Kurskod

LL272P

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Inrättandedatum

2022-10-06

Fastställandedatum

2023-10-25

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande. Studenten ska även utveckla sin förmåga att planera, genomföra samt utvärdera undervisning och dess resultat.

Innehåll

I kursen introduceras teorier om utveckling och lärande som grund för att förstå och förklara barns, ungas och vuxnas kognitiva och språkliga utveckling. Teorierna sätts i relation till forskning om klass, genus och etnicitet. I kursen behandlas didaktiska teorier om hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Kursen behandlar även digitala medier och dess betydelse för lärande och identitetsutveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• identifiera och beskriva huvuddragen i utvecklings- och lärandeteorier (1)
• redogöra för och kritiskt granska olika teoriers relevans för hur undervisning utformas och genomförs samt med hjälp av teorier kunna motivera olika handlingsstrategier och undervisningssätt (2)
• använda olika former av utvärdering av elevers lärande samt kunna redogöra för och kritiskt granska relationen mellan lärande, undervisning och bedömning (3)
• redogöra för olika sätt på vilket barn och ungas lärande påverkas av digitala medier och vad det betyder för arbetet i skolan. (4)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig hemtentamen (Written Take-home Examination). Gällande betygskriterier meddelas vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Lindström G, Lars-Åke (2022), Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Visible teaching. Umeå: Fundo Förlag (111 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (4:e utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 s 225-286, Epilog, s 733-755
Nordin, Anders & Uljens, Michael (2022), Didaktikens språk: om skolundervisningens mål, innehåll och form. Malmö: Gleerups Utbildning AB, (208 s)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Vetenskapliga publikationer och lagar och andra styrdokument omfattande ca 500 sidor tillkommer.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.