Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2020-04-27

Kursplan med gällandedatum 2020-04-27

Benämning

Barndom och lärande: Examensarbete

Engelsk benämning

Childhood and Education: Basic Level Degree Project

Kurskod

LL205A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-04-27

Gäller från

2020-04-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2E

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Syftet är att studenten ska fördjupa sig i en förskolepedagogisk frågeställning utifrån vilken en vetenskaplig studie planeras, genomförs och redovisas.

Innehåll

I kursen planerar och genomför studenten, enskilt eller i par, ett självständigt vetenskapligt arbete med förankring i det förskolepedagogiska fältet. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar på ett annat motsvarande arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
  • kunna redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
  • kunna beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
  • kunna analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
  • kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
  • kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Kursen bygger i huvudsak på handledning, enskild och/eller i grupp. Även föreläsningar och workshops förekommer.

Bedömningsformer

Examinationen består av examensarbetet samt ett seminarium under vilket studenten opponerar på en annan uppsats och försvarar sitt eget. Tillsammans examinerar de samtliga lärandemål.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019). Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups (101 s)
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2002). Stockholm: Vetenskapsrådet (17 s)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (198 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

Handledningen är begränsad och gäller fram till första omexaminationstillfället om inte särskilda skäl föreligger.