Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
A/r/tography: Mellan kreativt skapande, forskning och undervisning
Engelsk benämning
A/r/tography: Between Creativity, Research, and Teaching
Kurskod
KS292F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-11-24
Gäller från
2020-11-24
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt förkunskaper förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning,
alternativt
dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolan eller gymnasieskolan, lägst halvtid under en tvåårsperiod.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper om och färdigheter i a/r/tography som forsknings- och undervisningsmetod samt utveckla sitt eget skapande.
Innehåll
Kursen introducerar a/r/tography och grundläggande teorier bakom denna. Genom olika workshops i bild, musik, kreativt skrivande och drama utvecklar deltagaren ett a/r/tografiskt projekt som involverar forskningsmetod, undervisningsform(er), och eget skapande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
• planera, genomföra och presentera ett a/r/tografiskt projekt
• resonera om projektet utifrån posthumanistiska, a/r/tografiska teorier och undervisningspraktik
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig och gestaltad presentation (Oral and Aesthetic Presentation) 3,5 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 1.
Prov 2: Essä (Essay), 4 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berg, Ewa. 2020. Risk-taking in Education – When Art-Activism Challenge both Students and Visual Arts Teacher Educators. IMAG, (9), 171–188 (17 s)
Hellman, Annika. 2020, A/r/tography in Visual Arts Teacher Training Program Examination. IMAG, (9), 210–218 (8 s)
Lea, Graham W., Belliveau, George, Wager, Amanda, & Beck, Jaime L. 2011. A loud silence: Working with research-based theatre and a/r/tography. International Journal of Education & the Arts, 12(16). 1–16 (16 s)
Malilang, Chrysogonus Siddha. 2019. A Multicultural Community of Practice in Creative Writing. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (2), 6 – 29 (23 s)
Springgay, Stephanie, Irwin, Rita och Leggo, Carl. (red.). 2008. Being with A/r/tography. Michigan: Sense Publisher. (282 s)
Kortare texter kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).