EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Retorik II

Engelsk benämning

Rhetoric II

Kurskod

KS132F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2017-01-16

Fastställandedatum

2016-12-12

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: KS131F Retorik I (godkänd)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att analysera retoriskt utformade budskap i tal, skrift och bild. Kursen syftar vidare till att kursdeltagarna tillägnar sig fördjupade kunskaper om den klassiska retorikens grundläggande begrepp, genrer och metoder.

Innehåll

Kursens fokus ligger på att analysera budskap, framförallt i medier. Vidare innehåller kursen analys av olika typer av argumentationer och kursdeltagarna får möjlighet att utveckla sin förmåga att delta i debatter som främjar kunskapsutveckling. I anslutning till detta kommer också tidsaktuella tal samt konkreta retoriska situationer att diskuteras. Praktiska muntliga och skriftliga övningar i att formulera och framföra egna övertygande texter löper under hela kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
• redogöra för centrala begrepp inom retoriken
• använda centrala begrepp inom retoriken för analys av texter och självständigt kunna producera, gestalta och framföra texter
• beskriva och problematisera hur retoriken används i dagens samhälle

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och övningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Examinationen består av fyra delar. Studenten framför tal, vars upplägg denne skriftligen redovisar. Vidare analyserar studenten ett antal kända tal, sammanfattar analysen skriftligen samt diskuterar och problematiserar innehållet i ett seminarium. Därutöver skriver studenten en artikel utifrån ett retoriskt problem samt närläser och ger respons på kamrattexter i ett seminarium. I examinationen ingår också att studenten kritiskt granskar läst litteratur och leder en diskussion utifrån denna.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kjeldsen, Jens E. (2006). The Rhetoric of PowerPoint. I Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning 2(1) http://www.seminar.net/files/Kjeldsen_powerpoint.pdf (17s)
Hellspong, Lennart (1992), Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik Studentlitteratur (s 161-281) (120 s)
Lindstedt, Inger (2015). Talarens hantverk: att göra framgångsrika presentationer. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Valbar litteratur motsvarande ca 250 sidor i samråd med kursledaren.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen har fokus på klass, etnicitet och genus genom att historiska och nutida samhällstexter tolkas utifrån dessa kategorier. Klass-, etnicitet- och genusperspektiven behandlas i förhållande till meningsskapande och förståelse.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.