Kursplan våren 2018
        
    
        Kursplan våren 2018
    
    Benämning
            Retorik I
        Engelsk benämning
            Rhetoric I
        Kurskod
            KS131F
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
        Beslutande instans
            Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
        Fastställandedatum
            2007-07-01
        Gäller från
            2007-08-31
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Fristående kurs.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga i att genomföra mottagaranpassade muntliga framställningar i olika genrer.
Innehåll
        Kursen behandlar den klassiska retorikens grundelement och den retoriska processen. Vidare får deltagarna utveckla sin förmåga att uppmärksamma användningen av retoriska redskap i muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer. Såväl spontana som förberedda övningar i muntlig framställning med responsgivning från lärare och deltagare har en framskjuten plats i kursen.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten
•	redogöra för den klassiska retorikens grundelement och kunna använda dessa som redskap i planering och responsgivning av muntlig presentation
•	genomföra mottagaranpassade muntliga presentationer i olika genrer
•	analysera muntliga och skriftliga framställningar i ett retoriskt perspektiv
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och övningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
        Examinationen består av fyra delar. Studenten framför två tal, vars upplägg denne skriftligen redovisar. Vidare förbereder och deltar studenten i en debatt. Därutöver gör studenten en kritisk granskning av den valbara litteraturen som sammanställs skriftligt och som bildar underlag för en muntlig redovisning i ett litteraturseminarium. I examinationen ingår också att studenten formulerar kamratrespons. 
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Obligatorisk litteratur
Hellspong, Lennart (1992), Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Studentlitteratur (ca 300 s)
Valbar litteratur motsvarande ca 500 sidor väljs i samråd med kursledaren
Bilaga till kursplan: 
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen har fokus på klass, etnicitet och genus genom att historiska och nutida samhällstexter tolkas utifrån dessa kategorier. Klass-, etnicitet- och genusperspektiven behandlas i förhållande till meningsskapande och förståelse.
Kursvärdering
        Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.