Kursplan hösten 2008
Kursplan hösten 2008
Benämning
Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola II
Engelsk benämning
Ateljerista - Cultural Training in Pre-school and School II
Kurskod
KS102F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2007-05-30
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna på ett fördjupat sätt ska kunna leda och handleda arbete med estetiska läroprocesser integrerat i det vardagliga arbetet i förskola och skola samt kunna initiera och driva längre sammanhållna projektarbeten på ett sätt som bland annat hämtar sin inspiration från den pedagogik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
Innehåll
I kursen ingår praktiskt estetiskt arbete främst inriktat på berättande med ord och bild, och i anslutning härtill analyseras process/produkt och innehåll/form. Verksamheter i förskola och skola dokumenteras och blir föremål för samtal och reflektion, varvid barns och ungas strategier och kompetenser fokuseras. Kontinuerligt under kursen förs diskussioner om barn, förskola/skola och konst ur ett kulturanalytiskt perspektiv. I samarbete med konst- och museipedagoger identifieras och diskuteras möjliga samverkansformer mellan förskola/skola och museer/konsthallar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• på ett fördjupat sätt kunna arbeta estetiskt och kunskapsutvecklande med barn och ungdomar i förskola, skola och fritidsverksamheter och redovisa förståelse för den vuxnes roll och förhållningssätt i detta arbete..
• kunna dokumentera längre pedagogiska arbeten och med stöd av dokumentationen och litteratur kunna utveckla och reflektera över det pedagogiska arbetet.
• på ett fördjupat sätt kunna utveckla pedagogisk verksamhet genom en egen repertoar av estetiska uttrycksformer och utifrån visuella, auditiva och skriftliga dokumentationer.
• kunna leda reflekterande och analyserande diskussioner om ett pedagogiskt arbete utifrån dokumenterade praktiska exempel både bland barn/ungdom och kollegor
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, skrivande, basgruppsdiskussioner och studiebesök, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
De studerandes examineras dels genom en portfolio innehållande processdagbok och produktioner, dels genom en gestaltande redovisning av dokumentationer, efterföljande diskussion samt en skriftlig reflektion.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl gestaltande som skriftliga redovisningar.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aronsson, K. (1997) Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur (c:a 200 s.)
Dahlin, B. (2004) Om undran inför livet. Lund: Studentlitteratur (140 s.)
Gummesson, A. (red.) (2004) Innehåll Konst. Helsingborg: Dunkers kulturhus. (83 s.)
Hasselrot, A. (2004) Pedagogen och penseldraget. Tjörn Nordiska Akvarellmuseet. (192 s.)
Modern barndom (2002) Olikheten vår största likhet. Nr 6. Stockholm: Reggio Emilia Institutet. (61 s.)
Modern barndom. (2003) Värdesättas eller utvärderas – om utvecklingsplaner, portfolio och pedagogisk dokumentation. Nr 7. Stockholm: Reggio Emilia Institutet (34 s.)
Människan, konsten och kunskapen (2001) Karlstads Universitet: Skapande Centrum (56 s.)
Olson, K. & Boreson, C. (2004) Medieresor om medier för pedagoger. Stockholm: Utbildningsradion (ca 150 s.)
Pedagogiskt Magasin (2004) Nr 2 Tema: Estetiska läroprocesser. (40 s.)
Vecchi, V. & Giudici, C. (ed.) (2004) Children, Art, Artists – the expressive languages of children, the artistic languages of Alberto Burri. Reggio Emilia: Reggio Children (155 s.)
Valfri handbok i material och tekniker för bildarbete
Valfri sagosamling
Ytterligare artikelmaterial tillkommer på ca 50 sidor.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
De olika utbildningsinslagen inom kursen bygger bland annat på erfarenhetsutbyte mellan pedagoger med olika grundutbildningar och lång verksamhetserfarenhet. Barn och ungas livsvillkor i såväl socioekonomiskt etablerade som segregerade förskole-/skolmiljöer, familjers olikheter gällande kultur, språk och synsätt på fostran och vad som är manligt och kvinnligt, är naturliga inslag i dessa erfarenhetsutbyten. Kursen sätter fokus på studentens delvis nya roll och funktion bland annat genom att studenten övar och observerar sina egna och andras aktiviteter i samspel, samtal och samverkan. Dessa situationer lämpar sig väl för analyser ur Malmö högskolas prioriterade perspektivområden. För övrigt kommer områdena i föreläsningar och litteraturstudier att behandlas enligt följande:
Genusfrågor behandlas genomgående i kursen i såväl föreläsningar som litteratur bl.a i Barns bilder – barns världar av Karin Aronsson. Skillnader, likheter och barns olika förutsättningar diskuteras också utifrån Modern Barndom nr 6 Olikheten vår största likhet.
Miljöfrågor behandlas genomgående då det gäller val av material och färger. I kurslitteraturen synliggörs dessa frågor i t ex Children, Art, Artists av Vea Vecchi (red.) där återanvändning (recycling) av material förordas för ett hållbart samhälle.
Etnicitetsfrågor behandlas genom att olika kulturella föreställningar och teorier om barns och ungdomars bildanvändning och utveckling synliggörs. Detta belyses i föreläsningar och i kurslitteratur framförallt i Barns bilder – barns världar av Karin Aronsson. Barns olika livsvillkor och hur dessa kan visa sig i olika estetiska uttryck och kompetenser belyses genom litteratur, pedagogisk dokumentation och gruppdiskussioner.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Övrigt
Som titeln på kursen, ateljeristautbildning, antyder bygger kursen mycket på de erfarenheter och den praktik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia i Italien.