Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Methods within Media and Communication Research

Kurskod

KK446A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2020-12-08

Gäller från

2021-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet, KK402B-Medieaktivism, strategi och entreprenörskap.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och vara en del av examensfordringarna för en kandidatexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska förvärva nya, samt fördjupa redan befintliga, kunskaper om och färdigheter i att tillämpa metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förståelse kring olika kunskapsteoretiska resonemang och dess betydelse för val och värdering av metodologiska angreppssätt.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förståelse och kunskap kring forskningsetiska
principer och dess tillämpning inom forskningens hantverk, samt forskningens samhällskontext.

Innehåll

  • Introduktion till kvantitativ metodlära och metodik.
  • Forskningsdesign med såväl kvantitativa som kvalitativa metodupplägg.
  • Introduktion till kunskapsteori samt metodologiska begrepp som epistemologi, ontologi, validitet och reliabilitet.
  • Behandling av metodologiska hantverkskunskaper i relation till olika epistemologiska och metodologiska traditioner inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet.
  • Forskningsetik samt de samhälleliga dimensionerna av forskningens kunskapsproduktion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. Beskriva och diskutera olika metoder med hänsyn till deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring
  2. Bedöma och värdera det metodologiska upplägget i olika studier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet.
  3. Tillämpa kvantitativa och/eller kvalitativa metoder för att samla in och analysera eget empiriskt material.
  4. Reflektera över forskningsetiska frågeställningar och forskningens samhälleliga aspekter.

Arbetsformer

Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, workshops, samt enskild läsning av kurslitteratur och arbete i grupp. . Arbetet bedrivs individuellt, i par och i grupp.

Bedömningsformer

En muntlig examination som sker i grupp motsvarande 2,5hp där studenten förväntas värdera och föra en kritisk diskussion kring metodologi utifrån befintliga studier inom MKV-fältet, vilken examinerar lärandemål 1 och 2. Denna bedöms U/G.
En individuell skriftlig inlämning motsvarande 5hp i form av egen genomförd kvantitativ och/eller kvalitativ studie och analys, vilken examinerar lärandemål 3 och 4. Denna bedöms U/G/VG.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2018) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
  • Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red.) (2019). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur
  • Forskningsetiska principer inom humanistisk-.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
  • Lindstedt, Inger (2017). Forskningens hantverk. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
  • Trost, Jan & Hultåker, Oscar (2016) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar och, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.