Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2020-01-20

Kursplan med gällandedatum 2020-01-20

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieprojekt termin 2

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media Project Semester 2

Kurskod

KK443A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2019-06-25

Gäller från

2020-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att dels fördjupa de kunskaper som studenterna förvärvar i terminens övriga kurser (som löper parallellt), fördjupa kunskaper om gruppkommunikation och gruppdynamik, liksom att ta till vara på, samt utveckla, de idéer studenterna har med sig från föregående termin.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i omvärlds och målgruppsanalys.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i gestaltning som metod och presentationsform, och således fungera förberedande inför den tredje terminens valbara kurser.

Innehåll

  • Introduktion och genomförande av omvärldsanalys utifrån ett produktions-, text och användarperspektiv.
  • Introduktion och genomförande av målgruppsanalys utifrån intervjuer och observationer.
  • Tillvaratagande av förvärvade teoretiska och metodologiska kunskaper i praktiken och med syfte att utveckla egna idéer.
  • Introduktion till gestaltning som metod och presentationsform.

Lärandemål

  1. Visa grundläggande kunskap och förmåga till omvärldsanalys samt målgruppsanalys
  2. Visa förmåga till att omsätta kunskap från parallella kurser i praktiken till egna idéer och innovationer
  3. Visa förmåga till arbete i mindre grupper
  4. Visa kunskap om gestaltning som metod och presentationsform

Arbetsformer

Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, samt grupparbete under viss handledning

Bedömningsformer

En enskild projektutvecklingsrapport utifrån dels 1) omvärldsanalyser utifrån baserat ett produktions-, text och användarperspektiv och dels 2) en målgruppsanalys utifrån intervjuer och observationer
5hp (U -G- VG) (lärandemål 1 och 2).
Ett koncept för hur ens medieprojekt kan gestaltas. Detta kan komma att examineras i grupp.
2,5 hp (U-G) (lärande 3 och 4)

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur kommer att vara den samma som i de parallella kurserna med ev. ett tillägg för den gestaltande kunskapen liksom omvärlds- och målgruppsanalysen. Detta kommer att bestämmas senare i samråd med undervisande lärare

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.