Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieproduktion och produktionskultur
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media Production and Production Cultures
Kurskod
KK440A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-12-04
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om olika former av medierelaterad kulturproduktion, dels utifrån formella medie-organisationer, dels i mer informella sammansättningar av medieproducenter.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förståelse kring politiskt-ekonomiska förhållanden, samt sociala och kulturella förutsättningar för olika former av medieproduktion.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter inom omvärldsanalys samt den kvalitativa forskningsintervjun.
Innehåll
- Medieproduktion
- Produktionskultur
- Produktionsvillkor
- Kulturarbete och kulturarbetare
- Politiskt-ekonomiska perspektiv på medieproduktion och produktionskulturer
- Kulturindustrierna, de kreativa näringarna och andra medieorganisationer, företag och sociala rörelser.
- Mediernas roll i offentligheten
- Omvärldsanalys
- Projektarbete i grupp där studenterna gör studiebesök och genomför intervjuer med företrädare för medieorganisationer/producenter
Lärandemål
- Reflektera över politiska, ekonomiska och sociokulturella förhållanden och förutsättningar med betydelse för olika former av medieproduktion.
- Redogöra för och diskutera relevant teoretisk begreppsbildning om medieproduktion.
- Genomföra omvärldsanalys och kvalitativa forskningsintervjuer på grundläggande nivå.
- Muntligt och skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över olika former av medieproduktion och dess roll i relation till samtida offentligheter.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, individuellt arbete med kurslitteratur samt grupparbete under viss handledning
Bedömningsformer
En individuell muntlig examination motsvarande 2,5 hp där studenten förväntas redogöra för och diskutera kursens nyckelbegrepp och hur de förhåller sig till varandra, vilken examinerar lärandemål 1, 2 och 4. Denna bedöms U/G/VG.
Ett projektarbete i grupp motsvarande 5 hp kring en utvald organisation, företag eller social rörelse, vilket examinerar lärandemål 1, 3 och 4. Detta bedöms U/G.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hesmondhalgh, David (2019) The Cultural Industries. (Forth edition) London: Sage
- Bruun, Hanne (2016) Qualitative interviews in Media Production Studies’ i Chris Paterson, David Lee, Anamik Saha och Anna Zoellner. (red) Advancing Media Production Research. Shifting Sites, Methods, and Politics. Palgrave
- Cohen, N (2015) ‘Entrepreneurial Journalism and the Precarious State of Media Work’, The South Atlantic Quarterly 114(3), s. 513-53
- Dahlqvist, Mats (2003) ’Förord’, Borgerlig offentlighet, Habermas, J. (1989)
- Hesmondhalgh, David & Baker, Sarah (2008) ‘Creative Work and Emotional Labour in the Television Industry’, Theory, Culture & Society 25 (7-8), s. 97-118
- Lee, David (2013) Creative labour in the cultural industries, Sociopedia.isa.
- Olsson, Tobias (2009) ’Offentlighet’ i Peter Westlund och Ulrika Olausson (red) Mediesamhället: Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
Ytterligare artiklar och texter kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.