Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Rörlig bild och livestreaming
Engelsk benämning
Filmmaking and Live streaming
Kurskod
KK431C
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-11-27
Fastställandedatum
2024-02-08
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Under kursen ges studenterna möjlighet att tillägna sig grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper i produktion och distribution av video för webbmedier, som strömmande video- och webcasting-tjänster, webpublicering via bloggar och webbsidor, sociala medier för delning och spridning samt interaktionsformer inom dessa.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
Grundkurs i videoproduktion (9 hp)
Detta moment ger studenterna grundläggande färdigheter i videoproduktion med digital videoteknik och introducerar berättartekniska begrepp och teorier.
Filmteori (3 hp)
Undervisning i filmteori löper parallellt genom hela kursen och består av föreläsningar, filmvisningar, gruppdiskussioner, tentamina och inlämningsuppgifter.
Livestreaming (18 hp)
Detta moment ger grundläggande färdigheter i flerkamerateknik och digitala medieplattformar samt hur de används i en praktisk produktion. Detta sker utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv och inkluderar bland annat centrala begrepp som medieaktivism, handling och social förändring. Realtidsproduktion i olika produktionsmiljöer utförs och utvärderas i samspel med teoretisk reflektion kring den kreativa processen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna;
• visa på grundläggande färdigheter i användandet av en digital videoproduktionsteknik (lärandemål 1),
• beskriva och använda relevanta begrepp och teorier kring den rörliga bildens berättarteknik i en praktisk produktion (lärandemål 2),
• visa på kunskaper om ljudets betydelse och möjligheter i en rörlig bild-produktion (lärandemål 3),
• visa på grundläggande förmåga att analysera den egna medieproduktionen i en relevant akademisk kontext (lärandemål 4),
• redogöra för produktionsprocesser i rörlig bild för digitala medieplattformar och hur de används i en praktisk produktion (lärandemål 5),
• omsätta kunskap grundad i medieteoretiska perspektiv till praktik inom digitala medieplattformar. (lärandemål 6),
• relatera sina praktiska resultat och erfarenheter till en media- och kommunikationsvetenskaplig kontext (lärandemål 7),
• värdera egen produktion inom streaming utifrån demokratiska och etiska perspektiv (lärandemål 8).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av produktionsövningar i grupp, föreläsningar, seminarier och individuellt akademiskt skrivande med handledning. Stor vikt läggs vid den kollektiva processen, där studenternas erfarenheter bryts mot varandra och skapar en plattform för lärande.
Bedömningsformer
I momentet Grundkurs i videoproduktion (9 hp) prövas lärandemål 1, 2, 3 och 4 genom
- produktionsuppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier (6 hp)
- en individuell skriftlig uppgift (3 hp)
Filmteori (3hp) prövas lärandemål 2, 3 och 4 genom en
- individuell skriftlig uppgift (3 hp)
I momentet Livestreaming (18 hp) prövas lärandemål 1, 2, 4, 5, 6, 7 och 8 genom
- en individuell skriftlig uppgift (6 hp) samt
- två gruppuppgifter som presenteras och försvaras vid redovisningsseminarium (2 hp).
Lärandemål 1, 3, 5, 6, 7 och 8 prövas genom en bedömd större medieproduktion (10 hp). Till produktionsuppgiften hör en skriftlig inlämning.
Kurslitteratur
• Bordwell, David, Thompson, Kristin (2008) Film Art - An Introduction, New York McGraw-Hill
• Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011) Video production – putting theory into practice, Palgrave Macmillan
• Dykhoff Klas (2002) Ljudbilder eller Synvilla? Liber
• Krona, Michael. & Adler, Måns. 2014, “Bambuser, Emerging publics and how it intervenes with democracy, in Ehn, P., Topgaard, R. & Nilsson, E. (red) 2014, Making Futures - marginal notes on Innovation, Design and Democracy.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.