Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Gestaltande arbete
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: From Theory to Practice
Kurskod
KK430A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-10-25
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Inom kursens ram ska studenten omarbeta och presentera sitt examensarbete i ett annat forum. Det kan exempelvis vara en webbplats, en populärvetenskaplig artikel, en broschyr, eller en kortfilm. Fokus ligger på att kommunicera vetenskaplig kunskap till andra grupper i samhället än de traditionellt vetenskapliga. Produktionen riktar sig till en publik utanför den akademiska världen. Studenten ska också skriva en reflekterande text där val av publik, medium, argument och genomförandet diskuteras. I den reflekterande texten ska det även finnas en reflektion över studentens kunskapsprocess. Vidare ska studenten presentera sitt examensarbete på kursens/utbildningens webbplats inom ramen för det format som anvisas. I kursen ingår även att kritiskt och konstruktivt värdera och diskutera andras gestaltande arbeten.
Val av produktion och medium sker i samråd med handledare.
Innehåll
Studenten arbetar, med stöd av handledare, med att presentera sitt examensarbete utifrån tidigare kunskaper från gestaltande kurser inom programmet. Vid omarbetningen av examensarbetet till något annat forum kan fokus läggas på exempelvis resultaten, utgångspunkterna eller slutdiskussionen. Vid kursens slutseminarium ska studenten muntligt presentera sitt arbete och även ge respons på andra studenters arbeten. Det gestaltande arbetet vänder sig framför allt till en publik utanför den akademiska världen. Studenten ska vidare kunna presentera sitt gestaltande arbete/produktion på kursens/utbildningens webbplats inom anvisat format.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
1. muntligt och skriftligt kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
2. med andra relevanta uttrycksformer kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
3. kunna producera gestaltande arbeten med medvetna visuella och kommunikativa former,
4. kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
5. kunna kritiskt granska val av uttryck i förhållande till tänkt tillämpning av ett gestaltande arbete,
6. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Studenternas prestationer bedöms genom det gestaltande arbetet/produkten, lärandemål 1, 2, 3, 4, en reflektion i anslutning till verket, lärandmål 1, 5, 6, presentation av examensarbetet och gestaltande arbete på kursens webbplats, lärandmål 1, 2, 4, samt aktivt deltagande vid seminarier och respons på andra studenters arbeten, lärandmål 1, 5.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eftersom allt arbete under kursens gång är individuellt sker urvalet av kurslitteratur och övriga läromedel i samråd med handledare. Visst material kommer att finnas på kursens webbplats. Texter som rekommenderas för arbetsprocessen, skrivande och muntliga presentationer:
Lindstedt, Inger (2012) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. 2 omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur.
Svenska skrivregler (2008) Språkrådet. (3., [utök] utg.) Stockholm: Liber.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.