Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Methods
Kurskod
KK426A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-09
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen tar upp epistemologiska problem samt grundläggande vetenskapliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna får tillämpa kvantitativa och kvalitativa metoder genom olika övningar.
Innehåll
Kursen fokuserar på grundlägggande kvantitativa och kvalitativa metoder inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet. Förutom de metodologiska hantverkskunskaperna läggs betoning på kontextualisering, det vill säga där metoderna ses i ett teoretisk, analytiskt, men också samhälleligt och politiskt perspektiv. I kursen diskuteras de metodologiska traditionernas historiska rötter och deras traditionella tillämpningsområden. Dessutom genomförs uppgifter där studenten genomför egna kvantitativa och kvalitativa studier.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna :
1. beskriva och diskutera olika metoder och deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
2. identifiera och tillämpa relevant(a) metod(er) för olika medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar.
3. dels tillgodogöra sig, dels genomföra analyser baserade på kvantitativa och kvalitativa metoder
4.visa förmåga att kunna kommunicera skriftligt med utvalda målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
5.bedöma och värdera den metodologiska relevansen av olika studier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet.
6.visa insikt om de egna metodkunskapernas möjligheter och begränsningar
7.visa medvetenhet om forsknings- och forskaretik
Arbetsformer
Föreläsningar, handledning och grupparbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom tre hemtentamen:
- Textanalys, 5hp
- Kvalitativ intervju, 5hp
- Kvatitativ metod, 5hp
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergström, G. & Boréus, K. (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursa. Lund: Studentlitteratur.
Ehn, Billy och Orvar Löfgren (2012) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
Ekström, Mats och Larsåke Larsson (2012) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Kvale, S. (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun.Lund: Studentlitteratur.
Trost, Jan (2007) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, V. (2010) Fokusgrupper: Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.
Därutöver tillkommer ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar från bibliotekets fulltextdatabaser.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.