EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2014

Kursplan våren 2014

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media and Institutions

Kurskod

KK424A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2014-01-20

Fastställandedatum

2013-11-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Kursen ger en inblick i hur både formella institutioner och mer informella sammansättningar av individer producerar medieutbud. Kursen behandlar dessutom hur olika organisatoriska förutsättningar skapar möjligheter (och begränsningar) för medieproduktion, inklusive alternativa finansieringsformer som t.ex. crowdsourcing. Innehållet på kursen kretsar kring såväl kulturindustrin, journalistik och andra mediegenrer och diskussionerna rör sig dessutom över olika typer av medier.

Innehåll

Kursen avser skapa kunskap och förståelse kring vilken betydelse medier som institutioner har för det politiska, kulturella och sociala samhället. Genom att diskutera såväl formella/etablerade som informella/icke-etablerade medieinstitutioner och dess organisatoriska förutsättningar (inklusive mediepolitiska ramar), samverkan med övriga samhällsaktörer samt dess produktion och uttrycksformer, ger kursen en inblick i mediernas roll i offentligheten. Inom diskussioner om journalistiska institutioner betonas exempelvis begrepp som nyhetsvärdering och agenda-setting, det vill säga etablerade begrepp inom medieforskningen som används för att förstå samspelet mellan medier, makt och människor.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • visa kunskap om olika former av medieinstitutioner
  • visa kunskap om mediala uttrycksformer inom olika medieinstitutioner
  • visa kunskap om politiska, kulturella och sociala, förutsättningar för och inom medieinstitutioner
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • visa förmåga att diskutera medieinstitutioners roll i relation till samtida offentligheter
  • visa förmåga att kunna argumentera och reflektera i en vetenskaplig kontext
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • kunna reflektera över och diskutera kulturindustri, medienstitutioner och deras verksamheter, inklusive på ett individuellt plan, utifrån etiska aspekter

Arbetsformer

Undervisning bedrivs genom föreläsningar, filmvisning, handledning och litteraturseminarium.

Bedömningsformer

Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom en skriftlig hemtentamen (samtliga lärandemål)

Kurslitteratur och övriga läromedel

Castells, Manuel 2007. Communication, power and counter-power in the network society, i International Journal of Communication, vol XX, 2007
Dahlgren, Peter. 2005, ”The internet, public spheres, and political communication: dispersion and deliberation”. i Political Communication, Vol 22, Issue 2, 2005 (tillgänglig på www.tandfonline.com.proxy.mah.se/doi/full/10.1080/10584600590933160)
Djerf-Pierre, Monica. 2003, ”Journalistikens kön – Fältets struktur och logik under 1900-talet”, i Kvinnovetenskaplig tidsskrift ( 2 ) s. 29-52
Fuchs, Christian. (2009): "Some Reflections on Manuel Castells’ Book ’Communication Power’ “ in: TripleC 7(1), 94–108, 2009. (online magazine)
Hesmondhalgh, David. 2007, The Cultural Industries. London: Sage.
Ytterligare artiklar och texter om journalistik, nyhetsvärdering och agenda-setting tillkommer. Dessutom används en eller ett par spelfilmer som läromedel. Studenterna ska själva söka efter och använda minst två vetenskapliga artiklar utöver kurslitteraturen.

Kursvärdering

Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.