Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Institutions
Kurskod
KK424A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-29
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen ger en inblick i hur både formella institutioner och mer informella sammansättningar av individer producerar medieutbud. Kursen behandlar dessutom hur olika organisatoriska förutsättningar skapar möjligheter (och begränsningar) för medieproduktion, inklusive alternativa finansieringsformer som t.ex. crowdsourcing. Innehållet på kursen kretsar kring såväl kulturindustrin, journalistik och andra mediegenrer och diskussionerna rör sig dessutom över olika typer av medier.
Innehåll
Kursen avser skapa kunskap och förståelse kring vilken betydelse medier som institutioner har för det politiska, kulturella och sociala samhället. Genom att diskutera såväl formella/etablerade som informella/icke-etablerade medieinstitutioner och dess organisatoriska förutsättningar (inklusive mediepolitiska ramar), samverkan med övriga samhällsaktörer samt dess produktion och uttrycksformer, ger kursen en inblick i mediernas roll i offentligheten. Inom diskussioner om journalistiska institutioner betonas exempelvis begrepp som nyhetsvärdering och agenda-setting, det vill säga etablerade begrepp inom medieforskningen som används för att förstå samspelet mellan medier, makt och människor.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa kunskap om olika former av medieinstitutioner
- visa kunskap om mediala uttrycksformer inom olika medieinstitutioner
- visa kunskap om politiska, kulturella och sociala, förutsättningar för och inom medieinstitutioner
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att diskutera medieinstitutioners roll i relation till samtida offentligheter
- visa förmåga att kunna argumentera och reflektera i en vetenskaplig kontext
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna reflektera över och diskutera kulturindustri, medienstitutioner och deras verksamheter, inklusive på ett individuellt plan, utifrån etiska aspekter
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, filmvisning, handledning och litteraturseminarium.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom en skriftlig hemtentamen (samtliga lärandemål)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Castells, M. 2007. Communication, power and counter-power in the network society, i International Journal of Communication, vol XX, 2007
Dahlgren, Peter. 2005, ”The internet, public spheres, and political communication: dispersion and deliberation”. i Political Communication, Vol 22, Issue 2, 2005 (tillgänglig på www.tandfonline.com.proxy.mah.se/doi/full/10.1080/10584600590933160
Djerf-Pierre, Monica. 2003, ”Journalistikens kön – Fältets struktur och logik under 1900-talet”, i Kvinnovetenskaplig tidskrift, ( 2 ) s. 29-52
Fuchs, Christian. (2009): "Some Reflections on Manuel Castells’ Book ’Communication Power’ “ in: TripleC 7(1), 94–108, 2009. (online magazine)
Gans, Herbert. 2004, Deciding What’s News, Northwestern University Press
Hesmondhalgh, David. 2007, The Cultural Industries. London: Sage.
Hesmondhalgh, David & Baker, Sarah. 2008, ”Creative Work and Emotional Labour in the Television Industry” i Theory, Culture & Society December 2008 25: 97-118,
Sidak, J. Gregory. 2006, ”A consumer-welfare approach to network neutrality regulation of the internet.” i Journal of competition law & economics 2006, 2 (3): 349-474 (Tillgänglig på jcle.oxfordjournals.org.proxy.mah.se/content/2/3/349.short
Ytterligare artiklar och texter om journalistik, nyhetsvärdering och agenda-setting tillkommer. Dessutom används en eller ett par spelfilmer som läromedel. Studenterna ska själva söka efter och använda minst två vetenskapliga artiklar utöver kurslitteraturen.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.