Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r
Engelsk benämning
Specialisation course in drawing
Kurskod
KK419A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-10
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Avslutat 90 hp inom programmet Visuell kommunikation (termin 1-3).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syfte är att ge fördjupning inom teoretiska och praktiska kunskaper i teckning och illustration såväl historiskt som i samtiden. Genom att undersöka och tillämpa teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapas grund för ett eget personligt uttryck.
Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i examensarbetet.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
1) Teckning och illustration i historiska och kulturella sammanhang (7.5 hp)
2) Genrer inom teckning och illustration ( 7.5 hp)
3) Självständigt arbete
Ett eget projekt i vilket studenten arbetar med både en vetenskaplig och gestaltande praktik utifrån samma problemformulering som redovisas i två produkter:
1. Ett gestaltande arbete (7.5 hp) där studenten genomför en produktion inom visuell kommunikation samt sammanställer och offentliggör denna.
2. En vetenskaplig uppsats (7.5 hp) där gestaltning ska integreras och utgå från samma problemformulering och teoretiska ramverk.
Att kritiskt reflektera över både det egna och andras arbeten är en viktig beståndsdel, liksom att analysera, diskutera och problematisera visuell kommunikation i en vetenskaplig kontext.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• redovisa analyser och diskutera teckning och illustration utifrån ett visuellt kulturellt sammanhang (lärandemål 1)
• beskriva de förändringar den tecknade bilden genomgått och genomgår (lärandemål 2)
• välja, hantera, och använda på lämpligast sätt olika uttryck, material, tekniker och presentationssätt inom teckning och illustration beroende på syfte (lärandemål 3)
• i tal och skrift, reflektera och analysera den egna produktionen med relevanta vetenskapliga begrepp och verktyg. (lärandemål 4)
• planera, genomföra och presentera – muntligen, visuellt och skriftligen – ett självständigt arbete inom området teckning och illustration (lärandemål 5)
• visa förmåga att samla, värdera och tolka relevant information i en problemställning inom området visuell kommunikation samt diskutera frågeställningar, metodval, analys och resultat.(lärandemål 6),
• visa förståelse för och förmåga att kombinera en vetenskaplig och gestaltande praktik i ett integrerat självständigt arbete. (lärandemål 7),
• kritiskt reflektera över egna och andras arbeten (lärandemål 8).
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där eget och andras teckningar diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår också akademisk skrivande och obligatoriska besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
I momentet Teckning och illustration i historiska och kulturella sammanhang (7.5 hp)
prövas lärandemål 1, 2 och 7 genom en skriftlig inlämningsuppgift och ett skriftligt prov.
I momentet Genrer inom teckning och illustration (7.5 hp) prövas lärandemål 3, 5 och 8 genom gestaltande uppgifter med redovisningssemiarier.
I momentet Självständigt arbete prövas lärandemål 4,5,6,7 och 8 genom ett individuellt gestaltande projekt och aktivt deltagande vid presentations- och examinationsseminarier
(7.5 hp) samt genom en akademisk uppsats och oppositionen på en annan uppsats som behandlas i opponeringsseminarium, genom ett aktivt deltagande (7.5 hp).
För omprov av produktionsuppgifter råder särskilda förhållanden eftersom kursen bygger på aktivt deltagande under bestämda tidsperioder i specifika projekt. Det gör att eventuella omprov erbjuds enligt studenternas rättigheter till provtillfällen, men då sker justeringar av den aktuella uppgiften, eftersom den inte kan ges samma förutsättningar som under det ordinarie tillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
Augustsson, Dennis (2013) Estetiska lärprocesser och visuell kommunikation, Stockholm, DIVA
Denscombe, Martyn (2012) Forskningshandboken. Lund Studentlitteratur
Male, Alan (2007). Illustration: A Theoretical & Contextual Perspective. Worthing: Ava Publishing.
McCloud, Scott (1994). Understanding comics: the invisible art. New York: HarperCollins Publishers.
Rose, Gillian (2011) Visual Methodologies. London: Sage.
Trost, Jan. (2008) Att skriva uppsats med akribi. Lund Studentlitteratur
Delar ur:
Barrier, J. Michael (2007). The animated man: a life of Walt Disney. Berkeley: University of California Press
Berg, Andreas & Teleman, Sara (red.) (2013). Svensk illustration: en visuell historia 1900-2000. Malmö: Arena
Freeland, Cynthia A. (2006). Art Theory: A Very Short Introduction. Oxford: OUP Oxford.
Gombrich, E.H. (1950). The Story of Art. London: Phaidon.
Gombrich, E.H. (1959). The Art of Illusion. London: Phaidon. Chapters 9 and 10.
Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean (red.) (2013). Representation. 2. ed. London: SAGE (Introduction/chapter 1)
Jansson, André (2009). Kommunikation. 1. uppl. Malmö: Liber
Magnusson, Helena (2005). Berättande bilder: svenska tecknade serier för barn. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2005
Vipsjö, Lars & Bergsten, Kevin (2014). Tecknad karaktär: anatomi, fysionomi och psykologi. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
History of print: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/477017/printing
Litteratur för uppsatsskrivandet är individanpassad och bestäms av den studerande i samråd med handledare.
Referenslitteratur:
Graff, Gerald and Birkenstein, Cathy (2010). They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing , 2nd. ed. New York: Norton & Company.
Klanten, Robert (2007). Illusive: Contemporary Illustration and Its Context. London: Die Gestalten Verlag.
Krantz, Gunnar (2005). Seriemagi: en handledning. 1. uppl. Göteborg: Optimal Press
Krantz, Gunnar (2011), Seriekonst och konstserier. Valör nr 2 2011
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Lindstedt, Inger. K3's guide till Akademiskt skrivande/Academic writing resources. Del av kurskompendium.
Sturken, Marita & Lisa Cartwright (2001). Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press
Tufte, Edward (1997).Visual Explanation: images and quantities, evidence and narrative. Chesire, CT: Graphics Press.
Ware, Colin (2008). Visual Thinking for Design. Oxford: Elsevier Press.
Kursvärdering
Skriftlig kursvärdering sker i slutet av kursen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.