EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Genrer, texter och medieutbud

Engelsk benämning

Genre, Text and Media

Kurskod

KK416B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2021-08-30

Fastställandedatum

2021-04-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Antagen till programmet Visuell kommunikation och godkända resultat i samtliga kurser som ingår i programmet Visuell kommunikation på termin 1 och 2.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om visuella aspekter inom medierad kommunikation, genrer, och översättning mellan medier. Detta med en betoning på att använda teorierna. Syftet är vidare att ge fördjupande kunskap om vetenskaplig kunskapsproduktion.

Innehåll

Kursen behandlar centrala teorier om berättelser, genre- och adaptionsteori. Fokus ligger på att analysera berättelser och hur dessa överförs till ett annat medium.
I kursen görs övningar i att analysera medieutbud och framställandet av texter inom olika genrer och medier. Detta görs även genom ett större praktiskt adaptionsprojekt.
I en övning i att skriva en vetenskaplig uppsats, där en avgränsad frågeställning behandlas, läggs grunden för det skriftliga arbete som genomförs i examensarbetet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
  1. redogöra för centrala teorier om berättelser och genreteori i relation till relevanta texter,
  2. genomföra självständiga analyser av berättelser inom olika medieuttryck,
  3. uppvisa kunskap om adaptioner och teorier om adaptioner,
  4. redogöra för hur gestaltande uttrycksmedel kan förstärka genre- och medieuttryck,
  5. med utgångspunkt i kursens innehåll göra en adaption från en text till ett visuellt uttryck,
  6. kunna göra en skriftlig analys av en adaption,
  7. uppvisa fördjupad kunskap om vetenskaplig kunskapsproduktion.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, textseminarier, workshops och gestaltande arbete.

Bedömningsformer

Berättande (3 hp) examinerar lärandemål 1 och 2 genom en hemtentamen.
Adaptionsteori (3 hp) examinerar lärandemål 3 och 4 genom en muntlig delexamination och en skriftlighemtentamen.
Gestaltande adaptionsprojekt (5 hp) examinerar lärandemål 4 och 5 genom en visuell representation och en individuell presentation av denna.
Akademisk uppsats (4 hp) examinerar lärandemål 1 - 3, 6 och 7.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Aiello, Giorgo and Parry, Katy (2020). Visual Communication. Understanding Images in Media Culture. London: SAGE. Part III: Commodities.
  • Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken, Lund: Studentlitteratur.
  • Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Lund: Studentlitteratur.
  • Hutcheon, Linda och O´Flynn, Siobhan (2006/2013). A Theory of Adaptation. London: Routledge. Kapitel 1.
  • Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press. Introduction (s.1 - 24). Finns även i svensk översättning, Konvergenskultur (2012).
  • Rimmon-Kenan, Shlomith (2002). Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge. (kap.5 – 8).
Utöver angiven litteratur kan fler texter (ca 50 sidor) tillkomma

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.