EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Att kommunicera i bild

Engelsk benämning

Image and Communication

Kurskod

KK414B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2023-01-16

Inrättandedatum

2020-02-03

Fastställandedatum

2022-08-24

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng

Huvudområde

Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska utveckla förmågan att kritiskt undersöka fotografiska bildmaterial och att analysera de bilder som omger oss utifrån etiska och sociala hållbarhetsperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra delar.
1. Projekt 7hp
2. Fotohistoria 2hp
3. Representationsteori 3hp
4. Teknik 3hp

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. skriftligt och muntligt redogöra för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext,
  2. skriftligt och muntligt redogöra för representationsteori samt fotografins kommunikativa aspekter utifrån etiska och sociala hållbarhetsperspektiv,
  3. planera och genomföra samt skriftligt reflektera över ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
  4. tillämpa grundläggande kunskaper i digitala fototekniker,
  5. ljussätta olika objekt och andra miljöer med olika ljuskällor,
  6. tolka och förstå en uppdragsgivare och framställa bildmaterial i enlighet med en problemformulering,
  7. ge och ta emot konstruktiv kritik i förhållande till en uppdragsgivare

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fotografiska övningar och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.

Bedömningsformer

Projekt (7 hp)
Lärandemål 1-7 examineras genom ett projektarbete som dokumenteras, presenteras och sammanfattas i en individuell skriftlig reflektion. Detta projekt har betygsskala U/G.
Fotohistoria (2 hp)
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig hemtentamen.
Representationsteori (3 hp)
Lärandemål 2 examineras genom aktivt deltagande vid ett seminarium med muntlig samt skriftlig framställning.
Teknik (3hp)
Lärandemål 4 och 5 examineras genom en skriftlig och muntlig redovisning (3 hp).
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press eller I svensk utgåva Jenkins, H. (2012). Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. 2. uppl., Göteborg: Daidalos.
  • Marien, M. W. (2021). Photography: A Cultural History. London: Laurence King
  • Sturken, M., & Cartwright, L. (2009/2018). Practices of looking: An introduction to visual culture. New York: Oxford University Press.
  • Wells, L. (2015). Photography: A Critical Introduction. 4th rev ed. London: Routledge
Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma.

Kursvärdering

Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.