Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2012-01-16

Kursplan med gällandedatum 2012-01-16

Benämning

Att kommunicera i bild

Engelsk benämning

Image and Communication

Kurskod

KK414A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2011-10-28

Gäller från

2012-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kurser ger förutsättningar för att undersöka bildmaterial och skapa en analytisk förståelse av de bilder som omger oss. I detta arbete använder vi oss av exempel på olika typer av bild som lämpar sig för tolkning. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna.

Innehåll

Vi arbetar med bildens komposition, symboler, myter och konstruktion. Vi genomför analyserna skriftligt och omsätter dem bildligt. Progressionen sker i övningar, tekniskt och berättarmässigt, med den teoretiska problematiseringen. Texterna är främst av filosofisk karaktär och lägger grunden för det teoretiska ramverk som studenten förväntas tillämpa i den valbara inriktningen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- visa på grundläggande förståelse för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1),
- visa förståelse för fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-hantera ett antal olika analysmodeller (lärandemål 3),
-analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 4),
-genomföra ett eget gestaltande arbeta som tar avstamp i ovan nämnda modeller (lärandemål 5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 6)
-uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 7)
-identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 8)

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
I undervisningen ingår också obligatoriska besök på gallerier och konsthallar.

Bedömningsformer

Lärandemål 1, 2, 3, 4 och 7 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Lärandelmål 5, 6, och 8 examineras genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Edwards, Steven (2007). Fotografi, en introduktion. Stockholm: Raster.
Flusser, Vilém (1988). En filosofi för fotografin. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Nordmark, Gert Z (2009). Det kreativa ögat. Lund: Studentlitteratur.
Wells, L (2004). Photography: A Critical Introduction. 3rd rev ed. London: Routledge .
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Referenslitteratur:
Evening, Martin (2010). Adobe Photoshop CS5 for photographers. E-book. Focal Press/Elsevier.
George, Chris (2009). The Book of Digital Photography. ILEX.
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)

Kursvärdering

Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.