Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Att kommunicera i bild
Engelsk benämning
Image and Communication
Kurskod
KK414A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-10-28
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kurser ger förutsättningar för att undersöka bildmaterial och skapa en analytisk förståelse av de bilder som omger oss. I detta arbete använder vi oss av exempel på olika typer av bild som lämpar sig för tolkning. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna.
Innehåll
Vi arbetar med bildens komposition, symboler, myter och konstruktion. Vi genomför analyserna skriftligt och omsätter dem bildligt. Progressionen sker i övningar, tekniskt och berättarmässigt, med den teoretiska problematiseringen. Texterna är främst av filosofisk karaktär och lägger grunden för det teoretiska ramverk som studenten förväntas tillämpa i den valbara inriktningen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- visa på grundläggande förståelse för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1),
- visa förståelse för fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-hantera ett antal olika analysmodeller (lärandemål 3),
-analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 4),
-genomföra ett eget gestaltande arbeta som tar avstamp i ovan nämnda modeller (lärandemål 5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 6)
-uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 7)
-identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 8)
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
I undervisningen ingår också obligatoriska besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 3, 4 och 7 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Lärandelmål 5, 6, och 8 examineras genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edwards, Steven (2007). Fotografi, en introduktion. Stockholm: Raster.
Flusser, Vilém (1988). En filosofi för fotografin. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Nordmark, Gert Z (2009). Det kreativa ögat. Lund: Studentlitteratur.
Wells, L (2004). Photography: A Critical Introduction. 3rd rev ed. London: Routledge .
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Referenslitteratur:
Evening, Martin (2010). Adobe Photoshop CS5 for photographers. E-book. Focal Press/Elsevier.
George, Chris (2009). The Book of Digital Photography. ILEX.
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.