Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Teckning och kognition
Engelsk benämning
Drawing and Cognition
Kurskod
KK412B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-04
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen kommer att ta upp grunderna i teckning och grafisk design, visuell perception och kognition. Kursens övningar i teckning och skissteknik kommer att sättas i relation till hjärnans funktion. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.
Teckning (8 hp)
Innehåll: grundprinciper och material inom skiss- och rittekniker och grafisk design.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi, och lärprocesser hos mottagarna.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (3 hp)
Innehåll: Genom teckningar som experiment i kognitionspsykologi och en skriftlig reflektion ska studenterna presentera den tecknade bilden ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition i relation till visuell kommunikation, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi,
- kunna beskriva skissandet och den tecknade bilden ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv,
- kunna förstå och tillämpa de grundläggande principerna, materialen, och teknikerna inom teckning och grafisk design beroende på syfte,
- kunna göra idéteckningar, skisser och illustrationer inom ett kommunikationsrelaterande sammanhang,
- kunna tolka, förstå och framställa bildmaterial i relation till specifika målgrupper och uppdragsgivare,
- kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar,
- visa förmåga att planera, genomföra och presentera ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, workshop, och övningar i skiss- och ritteknik och design, både enskilt och i grupp. Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Teckning (8 hp)
Examineras genom en portfolio av praktiska uppgifter med dokumentation och reflektion över gestaltningsprocessen och en skissbok.
I delkurs 1 examineras lärandemål 3-7.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Examineras genom en hemtenta (4 hp).
I delkurs 2 examineras lärandemål 1.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (3 hp)
Examineras genom ett projektarbete i form av en skriftlig reflektion med teckningar som experiment i kognitionspsykologi.
I delkurs 3 examineras lärandemål 1, 2 och 6.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bang, Molly (1991). Picture This: How Pictures Work. San Francisco: Chronicle Books.
- Montague, John (2013). Basic Perspective Drawing: A Visual Approach. New York: John Wiley & Sons.
- Ware, Colin (2008). Visual Thinking for Design. Burlington MA: Elsevier Press.
- Artiklar:
- Henderson, J. M. (2007). Regarding scenes. Current Directions in Psychological Science, 16(4), 219-222.
- Kozbelt, A., & Seeley, W. P. (2007). Integrating art historical, psychological, and neuroscientific explanations of artists' advantages in drawing and perception. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2),80.
- McLeod, S. A. (2018). Visual Perception Theory. Retrieved from www.simplypsychology.org/perception-theories.html.
- Tversky, B. (1999). What does drawing reveal about thinking? In J. S. Gero and B. Tversky (eds), Visual and spatial reasoning in design. Sydney, Australia: Key Centre of Design Computing and Cognition 93-101.
- Delar ur: Holsanova, Jana (2010). Myter och sanningar om läsning. Norstedts Förlagsgrupp.
- Rose, Gillian (2016) Visual Methodologies. London: Sage.
Referenslitteratur:
- Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
- Gibson, J.J. (1978) The ecological approach to the visual perception of pictures, Leonardo, 1978, 11, pp.227-235
- Kukkonen, Karin (2013). Studying Comics and Graphic Novels. Malden, MA: Wylie-Blackwell.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.