Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Teckning och kognition

Engelsk benämning

Drawing and Cognition

Kurskod

KK412B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2018-05-29

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.

Innehåll

Kursen kommer att ta upp grunderna i teckning, visuell perception och kognition. Kursens övningar i teckning och skissteknik kommer att sättas i relation till hjärnans funktion.
Teckning (8 hp)
Innehåll: grundprinciper och material inom skiss- och rittekniker.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi, och lärprocesser hos mottagarna.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (3 hp)
Innehåll: Genom teckningar som experiment i kognitionspsykologi och en skriftlig reflektion ska studenterna presentera den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  1. uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition i relation till visuell kommunikation, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi,
  2. kunna beskriva skissandet och den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv,
  3. kunna förstå och tillämpa de grundläggande principerna, materialen, och teknikerna inom teckning och grafisk design beroende på syfte,
  4. kunna göra idéteckningar och skisser,
  5. kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar,
  6. visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, workshop, och övningar i skiss- och ritteknik, både enskilt och i grupp.

Bedömningsformer

Teckning (8 hp)
Examineras genom en portfolio av praktiska uppgifter och en skissbok, och 3 skriftliga reflektioner från redovisningarna.
I delkurs 1 examineras lärandemål 3, 4, 5, och 6.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Examineras genom en hemtenta (4 hp).
I delkurs 2 examineras lärandemål 1.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (3 hp)
Examineras genom ett projektarbete i form av en skriftlig reflektion med teckningar som experiment i kognitionspsykologi.
I delkurs 3 examineras lärandemål 1 och 2,

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bang, Molly (1991). Picture This: How Pictures Work. San Francisco: Chronicle Books.
Kukkonen, Karin (2013). Studying Comics and Graphic Novels. Malden, MA: Wylie-Blackwell.
Montague, John (1998). Basic Perspective Drawing: A Visual Approach. John Wiley & Sons.
Ware, Colin (2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Artiklar:.
Henderson, J. M. (2007). Regarding scenes. Current Directions in Psychological Science, 16(4), 219-222.
Kozbelt, A., & Seeley, W. P. (2007). Integrating art historical, psychological, and neuroscientific explanations of artists' advantages in drawing and perception. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2),80.
McLeod, S. A. (2008). Visual Perception Theory. Retrieved from www.simplypsychology.org/perception-
theories.html
Tversky, B. (1999). What does drawing reveal about thinking? In J. S. Gero and B. Tversky (eds), Visual and spatial reasoning in design. Sydney, Australia: Key Centre of Design Computing and Cognition 93-101.
Delar ur:
Holsanova, Jana (2010). Myter och sanningar om läsning. Norstedts Förlagsgrupp.
Referenslitteratur:
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
Gibson, J.J. (1978) The ecological approach to the visual perception of pictures, Leonardo, 1978, 11, pp.227-235
Webbplatser
http://scienceblogs.com/cognitivedaily/2007/03/15/artists-look-different/

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.