Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Teckning och kognition
Engelsk benämning
Drawing and Cognition
Kurskod
KK412B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-07
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen kommer att ta upp grunderna i teckning, visuell perception och kognition. Kursens övningar i teckning och skissteknik kommer att sättas i relation till hjärnans funktion.
Teckning (5 hp)
Innehåll: grundprinciperna, materialen, och teknikerna inom skiss- och ritteknik.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi, och lärprocesser hos mottagarna.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (6 hp)
Innehåll: Genom en serie teckningar som experiment i kognitionspsykologi, vetenskaplig uppsats och muntlig opponering ska studenterna presentera den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
(1) uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi,
(2) kunna beskriva skissandet och den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv, och kopplingen mellan skissande, hjärnan och ögonen,
(3) kunna förstå och tillämpa de grundläggande principerna, materialen, och teknikerna inom teckning beroende på syfte,
(4) översiktligt kunna beskriva och redogöra för hur psykologiska faktorer styr och formar visuell kommunikation,
(5) kunna göra idéteckningar och skisser,
(6) kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar,
(7) visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt.
(8) kunna reflektera över perception av teckningar utifrån ett konstnärligt och kognitivt förhållningssätt, och vilka konsekvenser de har för utformning av visuell kommunikation.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, workshop, och övningar i skiss- och ritteknik, både enskilt och i grupp.
Bedömningsformer
Teckning (5 hp)
Examineras genom en portfolio av praktiska veckouppgifter och en skissbok.
I delkurs 1 examineras lärandemål 3, 5 och 7. Samtliga dessa lärandemål examineras i både portfolion och skissboken.
Kognition och visuell perception (4 hp)
Examineras genom en hemtenta (4 hp).
I delkurs 2 examineras lärandemål 1 och 4
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (6 hp)
Examineras genom ett projektarbete i form av en självständig vetenskaplig uppsats med en serie teckningar som experiment i kognitionspsykologi (5 hp) och muntligt vid opponeringsseminarium (1 hp).
I delkurs 3 examineras lärandemål 2, 6, 7 och 8. Samtliga dessa lärandemål examineras i uppsatsen med teckningar; lärandemål 6 examineras också vid opponeringsseminariet.
Samtliga delkurser examineras vid kursens slut.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
Montague, John (1998). Basic Perspective Drawing: A Visual Approach.
Ware, Colin (2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Följande titlar ingår i kompendium:
Holsanova, Jana (2010). Myter och sanningar om läsning. Norstedts Förlagsgrupp.
McCloud, Scott (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. NY: HarperCollins.
Artiklar:
Gibson, J.J. (1978) The ecological approach to the visual perception of pictures, Leonardo, 1978, 11, pp.227-235.
Henderson, J. M. (2007). Regarding scenes. Current Directions in Psychological Science, 16(4), 219-222.
Kozbelt, A., & Seeley, W. P. (2007). Integrating art historical, psychological, and neuroscientific explanations of artists' advantages in drawing and perception. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2), 80.
Ramachandran, V.S. and Hirstein , W. (1999). The Science of Art. A Neurological Theory of Aesthetic Experience. Journal of Consciousness Studies, 6, 1999, pp. 15–51.
Tversky, B. (1999). What does drawing reveal about thinking? In J. S. Gero and B. Tversky (eds), Visual and spatial reasoning in design. Sydney, Australia: Key Centre of Design Computing and Cognition 93-101.
Webbplatser
www.ritsumei.ac.jp/~akitaoka/index-e.html
scienceblogs.com/cognitivedaily/2007/03/artists_look_different.php
www.simplypsychology.org/perception-theories.html
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.