Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Teckning och kognition
Engelsk benämning
Drawing and Cognition
Kurskod
KK412B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-20
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen kommer att genom föreläsningar, seminarier och laborationer ta upp grunderna i visuell perception och kognition. En viktig aspekt av kognition är lärande: hur nya förmågor kan tränas upp och automatiseras. Kursens övningar i teckning och skissteknik kommer också att fungerar som ett exempel på en lärprocess, och sättas i relation till hjärnans funktion.
Teckning (5 hp)
Innehåll: grundprinciperna inom skiss- och ritteknik.
Kognition och visuell perception (5 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi, och lärprocesser hos mottagarna.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (5 hp)
Innehåll: Genom teckningar, muntlig presentation och uppsats ska studenterna presentera den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området perception och kognition, inbegripet kunskap om kognitionspsykologi, och (1),
- kunna beskriva skissandet och den tecknade bilden ur ett kognitivt/psykologiskt perspektiv, och kopplingen mellan skissande, hjärnan och ögonen. (2),
- kunna förstå och tillämpa de grundläggande principerna inom skiss- och ritteknik (3).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- översiktligt kunna beskriva och redogöra för hur biologiska och psykologiska faktorer styr och formar visuell kommunikation (4),
- kunna göra idéteckningar och ”förritningar” (5),
- kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar. (6),
- visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt (7).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna reflektera över perception av teckningar utifrån ett konstnärligt och kognitivt förhållningssätt, och vilka konsekvenser de har för utformning av visuell kommunikation (8).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar i skiss- och ritteknik, både enskilt och i grupp.
Bedömningsformer
Teckning (5 hp)
Examineras genom praktiska veckouppgifter och muntligt vid seminarier.
Delkurs 1 examineras i lärandemål 3, 5 och 7.
Kognition och visuell perception (5 hp)
Examineras genom hemtenta och muntligt vid seminarier.
Delkurs 2 examineras i lärandemål 1, 4 och 7.
Projektarbete kring teckning, kognition och lärprocesser (5 hp)
Examineras genom projektarbete med skriftlig kommentar och muntligt vid seminarier.
Delkurs 3 examineras i lärandemål 2, 6, 7 och 8.
Faktorer som tas i beaktande vid betygsättning är:
-analytiskt och självständigt resonerande,
-stilistisk, praktiskt och kreativ förmåga till visualiseringar
-tillämpning av kurslitteratur och annat material.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edwards, Betty (1999). The New Drawing on the Right Side of the Brain. Penguin Group.
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
Holsanova, Jana (2010). Myter och sanningar om läsning. Norstedts Förlagsgrupp.
Ware, Colin (2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Selections from the following books will be included in the reading compendium for the course:
Montague, John (1998). Basic Perspective Drawing: A Visual Approach.
McCloud, Scott (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. NY: HarperCollins.
Artiklar
Tversky, Barbara (1999) What does drawing reveal about thinking. http:www-psych.stanford.edu/~bt/diagrams/papers/Drawing_reveal_about_thinki.pdf
Gibson, J.J. (1978) The ecological approach to the visual perception of pictures, Leonardo, 1978, 11, pp.227-235.
Hollingworth, Williams and Henderson (2001): “To see and remember: visually specific information is retained . . .” Psychonomic Bulletin and Review 8 (4), 761-768.
Vogt and Magnussen (2005): “Hemispheric specialization and recognition memory for abstract and realistic pictures.” www.perceptionweb.com/abstract.cgi?id=p5262.
V.S. Ramachandran and William Hirstein (1999). The Science of Art. A Neurological Theory of Aesthetic Experience. Journal of Consciousness Studies, 6, 1999, pp. 15–51.
Webbplatser
www.ritsumei.ac.jp/~akitaoka/index-e.html
scienceblogs.com/cognitivedaily/2007/03/artists_look_different.php
www.simplypsychology.org/perception-theories.html
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.