EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2015

Kursplan hösten 2015

Benämning

Perspektiv på visuell kommunikation

Engelsk benämning

Perspectives on Visual Communication

Kurskod

KK411A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2015-08-31

Fastställandedatum

2015-05-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.

Huvudområde

Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser som tillsammans ger en introduktion till ämnet Visuell kommunikation.
Teckning/illustration (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur teckning behandlas i visuell kommunikation
Foto (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur fotografi behandlas i visuell kommunikation
Rörlig bild (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur rörlig bild behandlas i visuell kommunikation.
Vetenskapliga och professionsperspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Innehåll: grundläggande orientering kring begrepp, teorier och metoder utifrån vetenskapliga och professionella perspektiv inom visuell kommunikation.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
  • uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om kommunikationsteori och visuell retorik (1),
  • genom praktiska tillämpningsuppgifter utgå från hur visuell kommunikation avkodas av olika mottagare (2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna använda grundläggande begrepp inom visuell kommunikation och använda olika berättartekniker och uttryckssätt för att kommunicera ett budskap (3),
  • beskriva visuell kommunikation i olika former och medier (4),
  • kunna planera, söka och samla relevant information i ett kommunikationssammanhang (5),
  • kunna muntligt, skriftligt och med visuella medel presentera och diskutera information, problem och lösningar(6),
  • visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt (7)
  • kunna skriva en kort uppsats där en avgränsad frågeställning behandlas (8).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form (9)
  • kritiskt värdera olika kommunikationsstrategier (10)

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och workshops.

Bedömningsformer

Teckning/illustration (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 1 examinerar lärandemål 1, 2, 6 och 9.
Foto (3 hp)
Examineras genom tentamen samt praktiska och skriftliga övningar och inlämningsuppgifter.
Delkurs 2 examinerar lärandemål 2 - 4, 8 och 9.
Rörlig bild (3 hp)
Examineras genom inlämningsuppgifter och muntligt vid seminarium
Delkurs 3 examinerar lärandemål 2- 4, 8, 9 och 10.
Vetenskapliga och professionsperspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Examineras genom projektarbete, muntligt vid seminarium och i en kort uppsats.
Delkurs 4 examinerar lärandemål 3- 10.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Berger, John (1977). Ways of Seeing. London: Penguin.
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur
McCloud, Scott (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. NY: HarperCollins.
Delar ur:
Jansson, André (2009). Kommunikation. Stockholm: Liber.
Klarén, Ulf (1996).Vad färg är. Stockholm HLS.
Kress, Gunther and van Leeuwen, Theo (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Smith, Ken et al (Eds.). (2011). Handbook of visual communication: theory, methods, and media (2nd edition). London: Routledge.

Kursvärdering

Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.