Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Perspektiv på visuell kommunikation
Engelsk benämning
Perspectives on Visual Communication
Kurskod
KK411A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-20
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser som tillsammans ger en introduktion till ämnet Visuell kommunikation.
Delkurser:
Att kommunicera visuellt (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om begreppen inom visuell kommunikation, samt grundläggande kunskap om hur teckning behandlas inom ämnet.
Bild som kommunikation (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur fotografi behandlas i visuell kommunikation
Struktur som kommunikation (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur rörlig bild behandlas i visuell kommunikation.
Berättelse (4 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur ämnet berättelse behandlas i teckning, fotografi och film.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om kommunikationsteori och visuell retorik (1),
- genom praktiska tillämpningsuppgifter utgå från hur visuell kommunikation avkodas av olika mottagare (2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna använda grundläggande begrepp inom visuell kommunikation och använda olika berättartekniker och uttryckssätt för att kommunicera ett budskap (3),
- beskriva visuell kommunikation i olika former och medier (4),
- kunna planera, söka och samla relevant information i ett kommunikationssammanhang (5),
- kunna muntligt, skriftligt och med visuella medel presentera och diskutera information, problem och lösningar(6),
- visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt (7)
- kunna skriva en kort uppsats där en avgränsad frågeställning behandlas (8).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form (9)
- kritiskt värdera olika kommunikationsstrategier (10)
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och workshops.
Bedömningsformer
Att kommunicera visuellt (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 1 examinerar lärandemål 1, 2, 6 och 9.
Bild som kommunikation (4 hp)
Examineras genom tentamen samt praktiska och skriftliga övningar och inlämningsuppgifter.
Delkurs 2 examinerar lärandemål 2 - 4, 8 och 9.
Struktur som kommunikation (4 hp)
Examineras genom inlämningsuppgifter och muntligt vid seminarium
Delkurs 3 examinerar lärandemål 2- 4, 8, 9 och 10.
Berättelse (4 hp)
Examineras genom projektarbete, muntligt vid seminarium och i en kort uppsats.
Delkurs 4 examinerar lärandemål 3- 10.
Kurslitteratur och övriga läromedel
John Berger (1977). Ways of Seeing. London: Penguin.
McCloud, Scott (1993.). Understanding Comics: The Invisible Art. NY: HarperCollins.
Delar ur:
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Williamson, Judith (1978). Decoding advertisements : ideology and meaning in advertising. London : Boyars
Klarén, Ulf (1996).Vad färg är. Stockholm HLS.
Jansson, André (2009). Kommunikation. Stockholm: Liber.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.