Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Det föränderliga medielandskapet
Engelsk benämning
The Changing Media Landscape
Kurskod
KK401B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-02-15
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om och inta ett kritiskt förhållningssätt till dagens medielandskap och dess utmärkande drag utifrån ett medie- och kommunikationsteoretiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter i att planera och genomföra ett gestaltande projekt.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap och dess humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder. Kursen ger grundläggande kunskaper i medie- och kommunikationsteori. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som exempelvis makt, kommersialisering, genus, identitet, offentlighet, globalisering och visualitet. Under kursen arbetar studenterna med visuella metoder i ett praktiskt och teoretiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap och förståelse om medie- och kommunikationsteori samt det samtida medielandskapets former och innehåll i en samhällsteoretisk kontext.
- visa grundläggande förmåga att söka och samla relevant information och därefter presentera och diskutera den utifrån ett akademiskt förhållningssätt.
- visa grundläggande förmåga att planera, genomföra, diskutera och utvärdera ett mindre praktiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
- visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra kritiska bedömningar och reflektioner med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas skriftligt genom individuellt paper (6,5 hp) (samtliga lärandemål) och genom muntlig redovisning/diskussion i grupp (1 hp) (lärandemål 4).
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänd på varje prov. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på individuellt paper.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bengtsson, Stina, Bolin, Göran, Forsman, Michael, Jakobsson, Peter, Johansson, Sofia & Ståhlberg. 2017. Medielandskapet & Mediekultur – en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap.
Berglez, Peter & Olausson, Ulrika. 2009. Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt. 2011, Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Fagerström, Linda & Nilsson, Maria. 2008, Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups.
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa. 2015, Visuella Metoder. Lund: Studentlitteratur.
Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.