Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Det föränderliga medielandskapet
Engelsk benämning
The Changing Media Landscape
Kurskod
KK401B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-05-31
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om dagens medielandskap och dess utmärkande drag utifrån ett medie- och kommunikationsteoretiskt samt samhällsteoretiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter gällande visuella metoder samt att planera och genomföra ett gestaltande projekt.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap i en samhällsteoretisk kontext. Kursen ger grundläggande kunskaper i medie- och kommunikationsteori. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som exempelvis makt, kommersialisering, genus, identitet, offentlighet, globalisering och visuell kommunikation. Under kursen arbetar studenterna med visuella metoder i ett praktiskt och teoretiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap och dess olika humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder, inbegripet kunskap om det samtida medielandskapets former och innehåll i en samhällsteoretisk kontext.
2/ visa kunskap och förståelse kring medie- och kommunikationsteori samt visuell kommunikation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
3/ visa förmåga att söka och, samla relevant information och därefter diskutera den utifrån såväl samhällsteoretiska som medie- och kommunikationsteoretiska förhållningssätt.
4/ visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera ett mindre praktiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier samt visuella metoder.
5/ visa förmåga att såväl muntligt, skriftligt som visuellt kunna kommunicera till ocht diskutera med relevant målgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
6/ visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra kritiska bedömningar och reflektioner med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas skriftligt genom individuellt paper (6,5 hp) (samtliga lärandemål) och genom muntlig redovisning/diskussion i grupp (1 hp) (lärandemål 5).
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänd på varje prov. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på individuellt paper.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berglez, Peter & Olausson, Ulrika. 2009. Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt. 2011, Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Fagerström, Linda & Nilsson, Maria. 2008, Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups.
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa. 2015, Visuella Metoder. Lund: Studentlitteratur
Gillberg, Nanna. 2014, Uppmärksamhetssamhället. Lund: Studentlitteratur.
Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.